ନିର୍ଦ୍ଧାରଣ ବର୍ଷ 2025-26 ପାଇଁ ଅଣ-ନିବାସୀ ବ୍ୟକ୍ତି
ନିର୍ଦ୍ଧାରଣ ବର୍ଷ 2025-26 ପାଇଁ ବେତନ ପ୍ରାପ୍ତ ବ୍ୟକ୍ତିଙ୍କ ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ ରିଟର୍ଣ୍ଣ ଏବଂ ଫର୍ମଗୁଡ଼ିକ
ଅସ୍ୱୀକରଣ: ଏହି ପୃଷ୍ଠାରେ ଥିବା ବିଷୟବସ୍ତୁ କେବଳ ଏକ ଅବଲୋକନ ଓ ସାଧାରଣ ମାର୍ଗଦର୍ଶନ ଦେବା ପାଇଁ ଉଦ୍ଦିଷ୍ଟ ଏବଂ ଏହା ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ନୁହେଁ। ସବିଶେଷ ବିବରଣୀ ଏବଂ ଦିଶାନିର୍ଦ୍ଦେଶଗୁଡ଼ିକ ପାଇଁ, ଦୟାକରି ଆୟକର ଅଧିନିୟମ, ନିୟମାବଳୀ ଏବଂ ବିଜ୍ଞପ୍ତିଗୁଡ଼ିକ ଦେଖନ୍ତୁ।
ପ୍ରବାସୀ ବ୍ୟକ୍ତି ହେଉଛନ୍ତି ଜଣେ ବ୍ୟକ୍ତି ଯିଏ କର ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ ଭାରତର ବାସିନ୍ଦା ନୁହଁନ୍ତି। ଜଣେ ବ୍ୟକ୍ତି ଅଣ-ନିବାସୀ କି ନୁହେଁ ତାହା ନିର୍ଦ୍ଧାରଣ କରିବା ପାଇଁ, ନିମ୍ନରେ ଦିଆଯାଇଥିବା ପରି ଆୟକର ଅଧିନିୟମ, 1961 ର ଧାରା 6 ଅନୁଯାୟୀ ତାଙ୍କର ଆବାସିକ ସ୍ଥିତି ନିର୍ଦ୍ଧାରଣ କରାଯିବା ଆବଶ୍ୟକ:
ଯଦି ସେ ନିମ୍ନଲିଖିତ ସର୍ତ୍ତଗୁଡିକ ମଧ୍ୟରୁ କୌଣସିଟିକୁ ସନ୍ତୁଷ୍ଟ କରନ୍ତି ତେବେ ଜଣେ ବ୍ୟକ୍ତିଙ୍କୁ ଯେ କୌଣସି ପୂର୍ବ ବର୍ଷରେ ଭାରତରେ ନିବାସୀ ଭାବରେ ବିବେଚନା କରାଯିବ:
1. ଯଦି ସେ ପୂର୍ବ ବର୍ଷ 182 ଦିନ କିମ୍ବା ତା'ଠାରୁ ଅଧିକ ଅବଧି ପାଇଁ ଭାରତରେ ଅଛନ୍ତି କିମ୍ବା
2. ଯଦି ସେ ପୂର୍ବ ବର୍ଷ ରେ 60 ଦିନ କିମ୍ବା ତା'ଠାରୁ ଅଧିକ ସମୟ ପାଇଁ ଏବଂ ପୂର୍ବ ବର୍ଷର ଠିକ୍ 4 ବର୍ଷ ଅବଧିରେ 365 ଦିନ କିମ୍ବା ଅଧିକ ସମୟ ପାଇଁ ଭାରତରେ ଅଛନ୍ତି।
କୌଣସି ବ୍ୟକ୍ତି ଯିଏ ଉପରୋକ୍ତ ଉଭୟ ସର୍ତ୍ତକୁ ସନ୍ତୁଷ୍ଟ କରନ୍ତି ନାହିଁ, ସେହି ପୂର୍ବ ବର୍ଷରେ ଅଣ ନିବାସୀ ଭାବରେ ବିବେଚିତ ହେବେ।
ଅବଶ୍ୟ, ଜଣେ ଭାରତୀୟ ନାଗରିକ ଏବଂ ଜଣେ ଭାରତୀୟ ବଂଶୋଦ୍ଭବଙ୍କ ସମ୍ବନ୍ଧରେ, ଯେଉଁମାନେ ଏହି ବର୍ଷ ମଧ୍ୟରେ ଭାରତ ଗସ୍ତରେ ଆସିଛନ୍ତି, ଉପରୋକ୍ତ (2) ରେ ଉଲ୍ଲେଖ କରାଯାଇଥିବା 60 ଦିନର ଅବଧିକୁ 182 ଦିନ ସହିତ ପ୍ରତିସ୍ଥାପିତ କରାଯିବ। କ୍ୟୃ ସଦସ୍ୟ ଭାବରେ କିମ୍ବା ଭାରତ ବାହାରେ ନିୟୋଜନ ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ ପୂର୍ବ ବର୍ଷ ଭାରତ ଛାଡିଥିବା ଭାରତୀୟ ନାଗରିକଙ୍କୁ ମଧ୍ୟ ସମାନ ରିହାତି ପ୍ରଦାନ କରାଯାଇଛି।
ବିତ୍ତ ଅଧିନିୟମ, 2020 ନିର୍ଦ୍ଧାରଣ ବର୍ଷ 2021-22ଠାରୁ କାର୍ଯ୍ଯକ୍ଷମ, ଉପରୋକ୍ତ ବ୍ୟତିକ୍ରମରେ ସଂଶୋଧନ କରି ଏହି ବ୍ୟବସ୍ଥା କରିଛି ଯେ ଯଦି ଜଣେ ଭାରତୀୟ ନାଗରିକ କିମ୍ବା ଜଣେ ଭାରତୀୟ ବଂଶୋଦ୍ଭବ ବ୍ୟକ୍ତି ଯାହାଙ୍କର ବିଦେଶୀ ଉତ୍ସରୁ ଆୟ ଭିନ୍ନ ସମୁଦାୟ ଆୟ ସେହି ପୂର୍ବ ବର୍ଷରେ ₹ 15 ଲକ୍ଷ ଅତିକ୍ରମ କରିଛି ତେବେ ଉପରୋକ୍ତ (2) ରେ ଉଲ୍ଲେଖ କରାଯାଇଥିବା 60 ଦିନର ଅବଧିକୁ 120 ଦିନ ସହିତ ପ୍ରତିସ୍ଥାପିତ କରାଯିବ।
ବିତ୍ତ ଅଧିନିୟମ, 2020 ନୂତନ ଧାରା 6(1A) ମଧ୍ୟ ପ୍ରଚଳନ କରିଛି ଯାହା ନିର୍ଦ୍ଧାରଣ ବର୍ଷ 2021-22ରୁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ । ଏହି ବ୍ୟବସ୍ଥା ଅନୁଯାୟୀ ₹ 15 ଲକ୍ଷରୁ ଅଧିକ ମୋଟ ଆୟ କରୁଥିବା ଭାରତୀୟ ନାଗରିକ (ବିଦେଶୀ ଉତ୍ସରୁ ଆୟ ବ୍ୟତୀତ) ଯଦି ସେ ଅନ୍ୟ କୌଣସି ଦେଶରେ କର ଦେବାକୁ ଉତ୍ତରଦାୟୀ ନୁହଁନ୍ତି ତେବେ ଭାରତର ବାସିନ୍ଦା ଭାବରେ ବିବେଚନା କରାଯିବ।
|
1. ITR-2 - ଅଣ-ନିବାସୀ ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷଙ୍କ ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ |
|
|
ଏହି ରିଟର୍ଣ୍ଣ ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷ (ବାସିନ୍ଦା ହୁଅନ୍ତୁ କିମ୍ବା ଅଣ-ବାସିନ୍ଦା) ଏବଂ ହିନ୍ଦୁ ଅବିଭକ୍ତ ପରିବାର (HUF) ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ।
|
|
2. ITR-3 - ଅଣ-ନିବାସୀ ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷଙ୍କ ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ |
||
|
ଏହି ରିଟର୍ଣ୍ଣ ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷ (ବାସିନ୍ଦା ହୁଅନ୍ତୁ କିମ୍ବା ଅଣ-ବାସିନ୍ଦା) ଏବଂ ହିନ୍ଦୁ ଅବିଭକ୍ତ ପରିବାର (HUF) ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ।
|
ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ ଫର୍ମଗୁଡ଼ିକ
|
1. ଫର୍ମ 12BB - କର କାଟ ପାଇଁ ଜଣେ କର୍ମଚାରୀଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ଦାବିର ବିବରଣୀ (ଧାରା 192 ଅଧୀନରେ) |
||||
|
|
2. ଫର୍ମ 16 - ବେତନ ଉପରେ ଉତ୍ସରୁ କଟାଯାଇଥିବା କରର ବିବରଣୀ ( ଆୟକର ଅଧିନିୟମ 1961ର ଧାରା 203 ଅଧୀନରେ ପ୍ରମାଣପତ୍ର) |
||||
|
|
3.ଫର୍ମ 16A - ବେତନ ବ୍ୟତୀତ ଅନ୍ୟ ଆୟ ଉପରେ କର TDS ପାଇଁ ଆୟକର ଅଧିନିୟମ, 1961ର ଧାରା 203 ଅଧୀନରେ ପ୍ରମାଣପତ୍ର |
||||
|
|
4. |
||||
|
|
5. ଫର୍ମ 10E - ଯେତେବେଳେ ବେତନ ବାକି କିମ୍ବା ଅଗ୍ରୀମ ଭାବରେ ପୈଠ କରାଯାଇଥାଏ ସେତେବେଳେ ଧାରା 89(1) ଅଧୀନରେ ରିଲିଫ୍ ଦାବି ପାଇଁ ଆୟର ସବିଶେଷ ବିବରଣୀ ପ୍ରଦାନ କରିବା ପାଇଁ ଫର୍ମ |
||||
|
|
6. ଫର୍ମ 3CB-3CD |
||||
|
|
7. ଫର୍ମ 3CEB |
||||
|
|
8. ଫର୍ମ 3CE |
||||
|
ନିର୍ଦ୍ଧାରଣ ବର୍ଷ 2025-26*** ପାଇଁ କର ସ୍ଲାବ୍
- ବିତ୍ତ ଅଧିନିୟମ 2024 ନିର୍ଦ୍ଧାରଣ ବର୍ଷ 2024-25 ରୁ କାର୍ଯ୍ୟକ୍ଷମ ଭାବରେ ଧାରା 115 BAC ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ସଂଶୋଧନ କରିଛି ଯାହା ଦ୍ୱାରା ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷ, HUF, AOP (ସମବାୟ ସମିତି ହୋଇ ନଥିବ), BOI କିମ୍ୱା AOP ପରି କରଦାତାମାନଙ୍କ ପାଇଁ ନୂତନ କର ବ୍ୟବସ୍ଥାକୁ ପୂର୍ବନିର୍ଦ୍ଧାରିତ କର ବ୍ୟବସ୍ଥା କରାଯାଇପାରିବ।। ତେବେ, ଯୋଗ୍ୟ କରଦାତାଙ୍କ ପାଖରେ ଡିଫଲ୍ଟ କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରୁ ଓହରିଯିବା ଏବଂ ପୁରୁଣା କର ବ୍ୟବସ୍ଥା ଅଧୀନରେ କର ଦେବାର ବିକଳ୍ପ ରହିଛି। ପୂରାତନ କର ବ୍ୟବସ୍ଥା ନୂତନ କର ବ୍ୟବସ୍ଥା ଆରମ୍ଭ ହେବା ପୂର୍ବରୁ ଥିବା ଆୟକର ଗଣନା ଓ ସ୍ଲାବ୍ ବ୍ୟବସ୍ଥାକୁ ବୁଝାଏ। ପୁରୁଣା କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ କରଦାତାମାନଙ୍କୁ ବିଭିନ୍ନ କର ରିହାତି ଏବଂ ଛାଡ଼ ଦାବି କରିବାର ବିକଳ୍ପ ରହିଛି।
- "ଅଣ-ବ୍ୟବସାୟ ମାମଲା" କ୍ଷେତ୍ରରେ ପ୍ରତ୍ୟେକ ବର୍ଷ ପ୍ରତ୍ୟକ୍ଷ ଭାବେ ITRରେ ବ୍ୟବସ୍ଥା ବାଛିବା ବିକଳ୍ପର ପ୍ରୟୋଗ କରାଯାଇ ପାରିବ ଏବଂ ଏପରି ITR ଧାରା 139(1) ଅନ୍ତର୍ଗତ ଧାର୍ଯ୍ୟ ତାରିଖ କିମ୍ୱା ତାହା ପୂର୍ବରୁ ଫାଇଲ କରାଯିବା ଆବଶ୍ୟକ।
- ବ୍ୟବସାୟ ଏବଂ ବୃତ୍ତିରୁ ଆୟ କରୁଥିବା ଯୋଗ୍ୟ କରଦାତାଙ୍କ କ୍ଷେତ୍ରରେ, ଯଦି କରଦାତା କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରୁ ଓହରି ଯିବାକୁ ଚାହୁଁଛନ୍ତି, ତେବେ ସେମାନଙ୍କୁ ଆୟର ରିଟର୍ଣ୍ଣ ପ୍ରଦାନ କରିବା ପାଇଁ ଧାରା 139(1) ଅଧୀନରେ ଧାର୍ଯ୍ୟ ତାରିଖରେ କିମ୍ବା ପୂର୍ବରୁ ଫର୍ମ -10- IEA ଦାଖଲ କରିବାକୁ ହେବ। ଆହୁରି ମଧ୍ୟ, ଏହିପରି ବିକଳ୍ପ ପ୍ରତ୍ୟାହାର ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ ଅର୍ଥାତ୍ ପୁରୁଣା କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରୁ ଓହରିଯିବା ଫର୍ମ ନଂ .10-IEA ପ୍ରଦାନ କରିବା ମାଧ୍ୟମରେ ମଧ୍ୟ କରାଯିବ। ଅଥଚ, ପୁରୁଣା କର ବ୍ୟବସ୍ଥାକୁ ପ୍ରତ୍ୟାହାର କରିବା ଓ ଡିଫଲ୍ଟ କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ପୁନଃ ପ୍ରବେଶ କରିବା ବିକଳ୍ପ କେବଳ ପରବର୍ତ୍ତୀ AYରେ ଉପଲବ୍ଧ ହେବ ଏବଂ ବ୍ୟବସାୟ ଓ ବୃତ୍ତିରୁ ଆୟ କରୁଥିବା ଜଣେ ଯୋଗ୍ୟ କରଦାତାଙ୍କ ପୂର୍ଣ୍ଣ ଜୀବନକାଳରେ କେବଳ ଥରେ ମାତ୍ର ଉପଲବ୍ଧ ହେବ।
- ଅଣ ନିବାସୀ ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷଙ୍କ ପାଇଁ କର ହାର ନିମ୍ନୋକ୍ତ ମତେ:
|
ପୁରୁଣା କର ବ୍ୟବସ୍ଥା |
ଧାରା 115BAC (1A) ଅଧୀନରେ ଡିଫଲ୍ଟ କର ବ୍ୟବସ୍ଥା |
||||
|
ଆୟକର ସ୍ଲାବ |
ଆୟକର ହାର |
*ଅଧିକର |
ଆୟକର ସ୍ଲାବ |
ଆୟକର ହାର |
*ଅଧିକର |
|
₹ 2,50,000 ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ |
ଶୂନ୍ୟ |
ଶୂନ୍ୟ |
₹ 3,00,000 ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ |
ଶୂନ୍ୟ |
ଶୂନ୍ୟ |
|
₹ 2,50,001 - ₹ 5,00,000 |
₹ 2,50,000 ଉପରେ 5% |
ଶୂନ୍ୟ |
₹ 3,00,001 - ₹ 7,00,000 |
₹ 3,00,000 ଉପରେ 5% |
ଶୂନ୍ୟ |
|
₹ 5,00,001 - ₹ 10,00,000 |
₹ 5,00,000 ଉପରେ ₹ 12,500 + 20% |
ଶୂନ୍ୟ |
₹ 7,00,001 - ₹ 10,00,000 |
₹ 7,00,000 ଉପରେ ₹ 20,000 + 10% |
ଶୂନ୍ୟ |
|
₹ 10,00,001- ₹ 50,00,000 |
₹ 10,00,000 ଉପରେ ₹ 1,12,500 + 30% |
ଶୂନ୍ୟ |
₹ 10,00,001 - ₹ 12,00,000 |
₹ 10,00,000 ଉପରେ ₹ 50,000 + 15% |
ଶୂନ୍ୟ |
|
₹ 50,00,001- ₹ 100,00,000 |
₹ 10,00,000 ଉପରେ ₹ 1,12,500 + 30% |
10% |
₹ 12,00,001 - ₹ 15,00,000 |
₹ 12,00,000 ଉପରେ ₹ 80,000 + 20% |
ଶୂନ୍ୟ |
|
₹ 100,00,001- ₹ 200,00,000 |
₹ 10,00,000 ଉପରେ ₹ 1,12,500 + 30% |
15% |
₹ 15,00,001- ₹ 50,00,000 |
₹ 15,00,000 ଉପରେ ₹ 1,40,000 + 30% |
ଶୂନ୍ୟ |
|
₹ 200,00,001- ₹ 500,00,000 |
₹ 10,00,000 ଉପରେ ₹ 1,12,500 + 30% |
25% |
₹ 50,00,001- ₹ 100,00,000 |
₹ 15,00,000 ଉପରେ ₹ 1,40,000 + 30% |
10% |
|
₹ 500,00,000ରୁ ଅଧିକ |
₹ 10,00,000 ଉପରେ ₹ 1,12,500 + 30% |
37% |
₹ 100,00,001- ₹ 200,00,000 |
₹ 15,00,000 ଉପରେ ₹ 1,40,000 + 30% |
15% |
|
|
|
|
₹ 200,00,001ରୁ ଅଧିକ |
₹ 15,00,000 ଉପରେ ₹ 1,40,000 + 30% |
25% |
*ଟିପ୍ପଣୀ: ଧାରା 111A, 112, 112A ଏବଂ ଲାଭାଂଶ ଆୟ ଅଧୀନରେ କର ଶୁଳ୍ସ ଆୟ ଉପରେ, ଯଥାସ୍ଥିତି, 25% ଏବଂ 37%ର ବର୍ଦ୍ଧିତ ଅଧିକର ଲଗା ଯିବ ନାହିଁ। ଯେତେବେଳେ ଧାରା 115A, 115AB, 115AC, 115ACA ଏବଂ 115E ଅନୁଯାୟୀ ଆୟ କରଯୋଗ୍ୟ ହୋଇଥାଏ ତାହାକୁ ବାଦ୍ ଦେଲେ, ଏହିପରି ଆୟ ଉପରେ ଦେୟ କର ଉପରେ ସର୍ବାଧିକ ଅଧିକର ହାର 15% ହେବ।
** ଟିପ୍ପଣୀ: ପୁରୁଣା କର ବ୍ୟବସ୍ଥା ଅନୁଯାୟୀ, ଅଣ-ବାସିନ୍ଦା ବ୍ୟକ୍ତିଙ୍କ ପାଇଁ କର ହାର କରଦାତାଙ୍କ ଜନ୍ମ ତାରିଖ ନିର୍ବିଶେଷରେ ଉପରୋକ୍ତ ସହ ସମାନ ହେବ।
***ଟିପ୍ପଣୀ: 4% ହାରରେ ସ୍ୱାସ୍ଥ୍ୟ ଏବଂ ଶିକ୍ଷା ଉପକର ଆୟକର ଯୁକ୍ତ ଅଧିକର ପରିମାଣ ଉପରେ ପୈଠ କରାଯିବ (ଯଦି କିଛି ଥାଏ)।
ଯଦି ପୁରୁଣା କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ଯଥାକ୍ରମେ ₹ 50 ଲକ୍ଷ, ₹ 1 କୋଟି, ₹ 2 କୋଟି କିମ୍ବା ₹ 5 କୋଟିରୁ ଅଧିକ ଆୟ ହୋଇଛି ଏବଂ ନୂତନ କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ଯଥାକ୍ରମେ 50 ଲକ୍ଷ, ₹ 1 କୋଟି ଏବଂ ₹ 2 କୋଟିରୁ ଅଧିକ ଆୟ ହୋଇଛି ତେବେ ନିମ୍ନ ପ୍ରକାରେ ପ୍ରାନ୍ତୀୟ ଆଶ୍ୱସ୍ତୀ ଦାବି କରିହେବ:
|
ମୋଟ ଆୟ ପରିସର |
ନାମ ମାତ୍ର ରିହାତି |
|
|
ଅତିକ୍ରମ କରେ (ଟ.) |
ଅତିକ୍ରମ କରେ ନାହିଁ (ଟ.)
|
|
|
50 ଲକ୍ଷ |
1 କୋଟି |
ଆୟକର ଏବଂ ଅଧିକର ଭାବରେ ଦେୟ ରାଶି ମୋଟ ଟ.50 ଲକ୍ଷ ଆୟ ଉପରେ ଆୟକର ଭାବରେ ଦେୟ ମୋଟ ପରିମାଣରୁ ଉଭୟ କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ଟ.50ଲକ୍ଷରୁ ଅଧିକ ହୋଇଥିବା ଆୟ ରାଶିଠାରୁ ଅଧିକ ହେବ ନାହିଁ। |
|
1 କୋଟି |
2 କୋଟି |
ଆୟକର ଏବଂ ଅଧିକର ଭାବରେ ଦେୟ ରାଶି ମୋଟ ଟ.1କୋଟି ଆୟ ଉପରେ ଆୟକର ଭାବରେ ଦେୟ ମୋଟ ପରିମାଣରୁ ଉଭୟ କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ଟ.1କୋଟିରୁ ଅଧିକ ହୋଇଥିବା ଆୟ ରାଶିଠାରୁ ଅଧିକ ହେବ ନାହିଁ। |
|
2 କୋଟି |
5 କୋଟି |
ଆୟକର ଏବଂ ଅଧିକର ଭାବରେ ଦେୟ ରାଶି ମୋଟ ଟ.2କୋଟି ଆୟ ଉପରେ ଆୟକର ଭାବରେ ଦେୟ ମୋଟ ପରିମାଣରୁ ଉଭୟ କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ଟ.2କୋଟିରୁ ଅଧିକ ହୋଇଥିବା ଆୟ ରାଶିଠାରୁ ଅଧିକ ହେବ ନାହିଁ। |
|
5 କୋଟି |
– |
ଆୟକର ଏବଂ ଅଧିକର ଭାବରେ ଦେୟ ରାଶି ମୋଟ ଟ. 5 କୋଟି ଆୟ ଉପରେ ଆୟକର ଭାବରେ ଦେୟ ମୋଟ ପରିମାଣରୁ ଅଧିକ ହେବନାହିଁ, ଯାହା ପୁରୁଣା ବ୍ୟବସ୍ଥା ଅନୁଯାୟୀ 5କୋଟିରୁ ଅଧିକ ରାଶି ଠାରୁ ଅଧିକ ହେବ। |
ନିବେଶ / ଦେୟ / ଆୟ ଯାହା ଉପରେ ମୁଁ କର ସୁବିଧା ପାଇପାରିବି
115BAC ଅଧୀନରେ ନୂତନ କର ବ୍ୟବସ୍ଥାର ଚୟନ କରୁଥିବା କରଦାତାଙ୍କ ପାଇଁ ନିମ୍ନଲିଖିତ ରିହାତି ଉପଲବ୍ଧ ହେବ:
- ଧାରା 24(b) - ଗୃହ ଋଣ ଉପରେ ପୈଠ କରାଯାଇଥିବା ସୁଧ ଉପରେ ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତିରୁ ଆୟରୁ ରିହାତି:
|
ସମ୍ପତ୍ତିର ପ୍ରକାର |
ଋଣର ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ |
ଅନୁମୋଦନଯୋଗ୍ୟ (ସର୍ବାଧିକ ସୀମା) |
ITRରେ ଭରିବାକୁ ଥିବା ଆବଶ୍ୟକ ବିବରଣୀ |
|
ଭଡ଼ା ଦିଆଯାଇଥିବା |
ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତି ନିର୍ମାଣ କିମ୍ବା କ୍ରୟ |
କୌଣସି ସୀମା ବିନା ବାସ୍ତବିକ ମୂଲ୍ୟ |
• ବ୍ୟାଙ୍କ / ବ୍ୟାଙ୍କ ବ୍ୟତୀତ ଅନ୍ୟଠାରୁ ନିଆଯାଇଥିବା ଋଣ • ଯେଉଁ ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନ / ବ୍ୟକ୍ତିଙ୍କଠାରୁ ଋଣ ନିଆଯାଇଛି ତାହାର ନାମ • ଋଣ ଖାତା ସଂଖ୍ୟା • ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଥିବା ତାରିଖ • ସମୁଦାୟ ଋଣ ରାଶି • ବିତ୍ତୀୟ ବର୍ଷର ଶେଷ ତାରିଖ ସୁଦ୍ଧା ଋଣ ବକେୟା • ଧାରା 24(b) ଅଧୀନରେ ଋଣ କରାଯାଇଥିବା ପୁଞ୍ଜି ଉପରେ ସୁଧ |
ପୁରୁଣା କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ କର ରିହାତି
- ଧାରା 24(b) - ଗୃହ ଋଣ ଏବଂ ଗୃହ ଉନ୍ନୟନ ଋଣ ଉପରେ ପୈଠ କରାଯାଇଥିବା ସୁଧ ଉପରେ ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତିରୁ ଆୟରୁ ରିହାତି। ସ୍ୱ-ଅଧିକୃତ ସମ୍ପତ୍ତି କ୍ଷେତ୍ରରେ, ଆବାସ ଋଣ ଉପରେ ପୈଠ କରାଯାଉଥିବା ସୁଧ ରିହାତି ପାଇଁ ଉପର ସୀମା ହେଉଛି ₹ 2 ଲକ୍ଷ। ଧାରା 24(b) ଅଧୀନରେ ଋଣ ଉପରେ ସୁଧକୁ ନିମ୍ନରେ ସାରଣୀ କରାଯାଇଛି:
|
ସମ୍ପତ୍ତିର ପ୍ରକାର |
କେବେ ଋଣ ନିଆଯାଇଥିଲା |
ଋଣର ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ |
ଅନୁମୋଦନଯୋଗ୍ୟ (ସର୍ବାଧିକ ସୀମା) |
ବିବରଣୀ ଆବଶ୍ୟକ |
|
ସ୍ୱ-ଭୋଗଦଖଲରେ ଥିବା |
1/04/1999 ରେ କିମ୍ବା ପରେ |
ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତି ନିର୍ମାଣ କିମ୍ବା କ୍ରୟ |
₹ 2,00,000 |
• ବ୍ୟାଙ୍କ / ବ୍ୟାଙ୍କ ବ୍ୟତୀତ ଅନ୍ୟଠାରୁ ନିଆଯାଇଥିବା ଋଣ • ଯେଉଁ ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନ / ବ୍ୟକ୍ତିଙ୍କଠାରୁ ଋଣ ନିଆଯାଇଛି ତାହାର ନାମ • ଋଣ ଖାତା ସଂଖ୍ୟା • ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଥିବା ତାରିଖ • ସମୁଦାୟ ଋଣ ରାଶି • ବିତ୍ତୀୟ ବର୍ଷର ଶେଷ ତାରିଖ ସୁଦ୍ଧା ଋଣ ବକେୟା • ଧାରା 24(b) ଅଧୀନରେ ଋଣ କରାଯାଇଥିବା ପୁଞ୍ଜି ଉପରେ ସୁଧ |
|
1/04/1999 ରେ କିମ୍ବା ପରେ |
ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତିର ମରାମତି ପାଇଁ |
₹ 30,000 |
||
|
1/04/1999 ପୂର୍ବରୁ |
ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତି ନିର୍ମାଣ କିମ୍ବା କ୍ରୟ |
₹ 30,000 |
||
|
1/04/1999 ପୂର୍ବରୁ |
ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତିର ମରାମତି ପାଇଁ |
₹ 30,000 |
||
|
ଭଡ଼ା ଦିଆଯାଇଥିବା |
ଯେକୌଣସି ସମୟରେ |
ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତି ନିର୍ମାଣ କିମ୍ବା କ୍ରୟ |
କୌଣସି ସୀମା ବିନା ବାସ୍ତବିକ ମୂଲ୍ୟ |
ଆୟକର ଅଧିନିୟମର ଅଧ୍ୟାୟ VIA ଅଧୀନରେ ନିର୍ଦ୍ଧାରିତ କର ରିହାତି
|
ଧାରା 80C, 80CCC, 80CCD (1) |
||||||||
|
କରାଯାଇଥିବା ଦେୟ ପ୍ରତି ରିହାତି
|
||||||||
ଦୟାକରି ଧ୍ୟାନ ଦିଅନ୍ତୁ;
1. ଯଦି ଆପଣ ଧାରା 80CCD (1),80 CCD (1B ) ଅଧୀନରେ କାଟ ଦାବି କରିବାକୁ ଚାହୁଁଛନ୍ତି ତେବେ ଆପଣ ନିମ୍ନ ବିବରଣୀ ପ୍ରଦାନ କରିବା ଆବଶ୍ୟକ ଅଟେ:
• ଦାନର ପରିମାଣ
• କରଦାତାଙ୍କ PRAN
|
ଧାରା 80CCD(1B) |
||||
|
80CCD (1) ଅଧୀନରେ ଦାବି କରାଯାଇଥିବା ରିହାତି ବ୍ୟତୀତ କେନ୍ଦ୍ର ସରକାରଙ୍କ ପେନ୍ସନ୍ ଯୋଜନାରେ ଦିଆଯାଇଥିବା ଦେୟ ପ୍ରତି ରିହାତି |
|
|||
|
ଧାରା 80D |
||||||||||||||||||||
|
ସ୍ୱାସ୍ଥ୍ୟ ବୀମା ପ୍ରିମିୟମ୍ ଏବଂ ପ୍ରତିଷେଧକାତ୍ମକ ସ୍ୱାସ୍ଥ୍ୟ ଯାଞ୍ଚ କରିବା ପାଇଁ ଦିଆଯାଇଥିବା ଦେୟ ନିମନ୍ତେ ରିହାତି
ଯଦି ସ୍ୱାସ୍ଥ୍ୟ ବୀମା ସୁରକ୍ଷା ଉପରେ କୌଣସି ପ୍ରିମିୟମ୍ ପୈଠ କରାଯାଇ ନାହିଁ, ତେବେ ଜଣେ ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କ ନିମନ୍ତେ ହୋଇଥିବା ଚିକିତ୍ସା ଖର୍ଚ୍ଚ ନିମନ୍ତେ ରିହାତି
|
ଟିପ୍ପଣୀ:
ଧାରା 80D ଅଧୀନରେ କାଟ ଦାବି କରୁଥିବା କରଦାତାମାନେ ନିମ୍ନଲିଖିତ ବିବରଣୀ ପ୍ରଦାନ କରିବା ଆବଶ୍ୟକ:
ବୀମାକର୍ତ୍ତାଙ୍କ (ବୀମା କମ୍ପାନୀ) ନାମ
• ନୀତି ସଂଖ୍ୟା
• ସ୍ୱାସ୍ଥ୍ୟ ବୀମା ରାଶି
|
80E |
|||
|
ନିଜର କିମ୍ବା ସମ୍ପର୍କୀୟଙ୍କ ଉଚ୍ଚଶିକ୍ଷା ପାଇଁ ଋଣ ଉପରେ ଦିଆଯାଇଥିବା ସୁଧ ଦେୟ ପ୍ରତି ରିହାତି |
|
||
ଟିପ୍ପଣୀ:
ଧାରା 80E ଅନୁଯାୟୀ କାଟ ଦାବି କରିବା ପାଇଁ, ITR ରେ ନିମ୍ନଲିଖିତ ବିବରଣୀ ପ୍ରଦାନ କରାଯିବା ଆବଶ୍ୟକ:
• ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନରୁ ନିଆଯାଇଥିବା ଋଣ
• ଯେଉଁ ସଂସ୍ଥା / ବ୍ୟାଙ୍କରୁ ଋଣ ନିଆଯାଇଛି ତାହାର ନାମ
• ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନର ଋଣ ଖାତା ସଂଖ୍ୟା
• ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଥିବା ତାରିଖ
• ସମୁଦାୟ ଋଣ ରାଶି
• ବିତ୍ତୀୟ ବର୍ଷର ଶେଷ ତାରିଖ ସୁଦ୍ଧା ଋଣ ବକେୟା
• ଧାରା 80E ଅଧୀନରେ ସୁଧ
ଦୟାକରି ଧ୍ୟାନ ଦିଅନ୍ତୁ ଯେ ଧାରା 24(b) ରେ ଥିବା ସୀମା ସମାପ୍ତ ହେବାପରେ ହିଁ ଧାରା 80E ଅଧୀନରେ କାଟ ଦାବି କରାଯାଇପାରିବ।
|
80EE |
|||
|
ଆବାସିକ ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତି ଅଧିଗ୍ରହଣ ପାଇଁ ନିଆଯାଇଥିବା ଋଣ ଉପରେ ଦିଆଯାଇଥିବା ସୁଧ ଦେୟ ପ୍ରତି ରିହାତି ଉପଲବ୍ଧ ଯେଉଁଠାରେ 1 ଏପ୍ରିଲ 2016 ରୁ 31 ମାର୍ଚ୍ଚ 2017ମଧ୍ୟରେ ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଛି। |
|
||
ଟିପ୍ପଣୀ:
ଧାରା 80EE ଅଧୀନରେ କାଟ ଦାବି କରିବା ପାଇଁ, ITRରେ ନିମ୍ନଲିଖିତ ବିବରଣୀ ପ୍ରଦାନ କରାଯିବା ଆବଶ୍ୟକ:
• ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନରୁ ନିଆଯାଇଥିବା ଋଣ
• ଯେଉଁ ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନରୁ ଋଣ ନିଆଯାଇଛି ତାହାର ନାମ
• ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନର ଋଣ ଖାତା ସଂଖ୍ୟା
• ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଥିବା ତାରିଖ
• ସମୁଦାୟ ଋଣ ରାଶି
• ବିତ୍ତୀୟ ବର୍ଷର ଶେଷ ତାରିଖ ସୁଦ୍ଧା ଋଣ ବକେୟା
• ଧାରା 80EE ଅଧୀନରେ ସୁଧ
|
80EEA |
|||
|
ଆବାସିକ ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତି ଅଧିଗ୍ରହଣ ପାଇଁ ନିଆଯାଇଥିବା ଋଣ ଉପରେ ଦିଆଯାଇଥିବା ସୁଧ ଦେୟ ପ୍ରତି ରିହାତି ଉପଲବ୍ଧ ଯେଉଁଠାରେ ପ୍ରଥମ ଥର ପାଇଁ 1 ଏପ୍ରିଲ 2019 ରୁ 31 ମାର୍ଚ୍ଚ 2022 ମଧ୍ୟରେ ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଛି ଏବଂ ଧାରା 80EE ଅଧୀନରେ ରିହାତି ଦାବି କରାଯାଇ ନାହିଁ। |
|
||
ଟିପ୍ପଣୀ:
ଧାରା 80EEA ଅଧୀନରେ କାଟ ଦାବି କରିବା ପାଇଁ, ITRରେ ନିମ୍ନଲିଖିତ ବିବରଣୀ ପ୍ରଦାନ କରାଯିବା ଆବଶ୍ୟକ:
• ଆବାସିକ ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତିର ଷ୍ଟାମ୍ପ ମୂଲ୍ୟ
• ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନରୁ ନିଆଯାଇଥିବା ଋଣ
• ଯେଉଁ ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନରୁ ଋଣ ନିଆଯାଇଛି ତାହାର ନାମ
• ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନର ଋଣ ଖାତା ସଂଖ୍ୟା।
• ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଥିବା ତାରିଖ
• ସମୁଦାୟ ଋଣ ରାଶି
• ବିତ୍ତୀୟ ବର୍ଷର ଶେଷ ତାରିଖ ସୁଦ୍ଧା ଋଣ ବକେୟା
• ଧାରା 80EEA ଅଧୀନରେ ସୁଧ
ଧ୍ୟାନ ଦିଅନ୍ତୁ ଯେ ଧାରା 24(b) ରେ ଥିବା ସୀମା ସମାପ୍ତ ହେବାପରେ ହିଁ ଧାରା 80E ଅଧୀନରେ କାଟ ଦାବି କରାଯାଇପାରିବ। ଏହାସହିତ, ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଥିବା ତାରିଖ ଓ ଅନ୍ୟ ଯୋଗ୍ୟ ସ୍ଥିତି ଆଧାରରେ 80EE କିମ୍ୱା 80EEA କରଦାତା ଦାବି କରିପାରିବେ।
|
80EEB |
|||
|
ଇଲେକ୍ଟ୍ରିକ୍ ବାହନ କ୍ରୟ ପାଇଁ ଋଣ ଉପରେ ଦିଆଯାଇଥିବା ସୁଧ ଦେୟ ପ୍ରତି ରିହାତି ଯେଉଁଠାରେ 1 ଏପ୍ରିଲ 2019 ରୁ 31 ମାର୍ଚ୍ଚ 2023 ମଧ୍ୟରେ ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଛି। |
|
||
ଟିପ୍ପଣୀ:
ଧାରା 80EEB ଅଧୀନରେ କାଟ ଦାବି କରିବା ପାଇଁ, ITRରେ ନିମ୍ନଲିଖିତ ବିବରଣୀ ପ୍ରଦାନ କରାଯିବା ଆବଶ୍ୟକ:
• ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନରୁ ନିଆଯାଇଥିବା ଋଣ
• ଯେଉଁ ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନରୁ ଋଣ ନିଆଯାଇଛି ତାହାର ନାମ
• ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନର ଋଣ ଖାତା ସଂଖ୍ୟା।
• ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଥିବା ତାରିଖ
• ସମୁଦାୟ ଋଣ ରାଶି
• ବିତ୍ତୀୟ ବର୍ଷର ଶେଷ ତାରିଖ ସୁଦ୍ଧା ଋଣ ବକେୟା
• ଧାରା 80EEB ଅଧୀନରେ ସୁଧ
• ଯାନ ପଞ୍ଜୀକରଣ ସଂଖ୍ୟା
|
80G |
||||||||||||
|
କେତେକ ପାଣ୍ଠି, ଦାତବ୍ୟ ଅନୁଷ୍ଠାନ ଇତ୍ୟାଦିକୁ, ଦିଆଯାଇଥିବା ଦାନ ଉପରେ ରିହାତି। ନିମ୍ନ ବର୍ଗଗୁଡ଼ିକ ଅଧୀନରେ ଦାନ ରିହାତି ପାଇଁ ଯୋଗ୍ୟ:
ଟିପ୍ପଣୀ: ଏହି ଧାରା ଅଧୀନରେ ₹2,000/ - ରୁ ଅଧିକ ନଗଦ ଆକାରରେ ଦିଆଯାଇଥିବା ଦାନ ସମ୍ବନ୍ଧରେ କୌଣସି ରିହାତି ଅନୁମତି ଦିଆଯିବ ନାହିଁ । |
|
80GG |
|||
|
ଗୃହ ପାଇଁ ପୈଠ କରାଯାଇଥିବା ଭଡା ପ୍ରତି ରିହାତି ଏବଂ ଏହା କେବଳ ଯେଉଁମାନଙ୍କ ପାଇଁ HRA ବେତନର ଅଂଶ ନୁହେଁ, ସେମାନଙ୍କ ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ। ନିମ୍ନଲିଖିତ ମଧ୍ୟରୁ ସର୍ବନିମ୍ନ ରିହାତି ଭାବରେ ଅନୁମୋଦିତ ହେବ:
|
|
80GGA |
|||||
|
ବୈଜ୍ଞାନିକ ଗବେଷଣା କିମ୍ବା ଗ୍ରାମୀଣ ବିକାଶ ପାଇଁ ଦିଆଯାଇଥିବା ଦାନ ଉପରେ ରିହାତି। ନିମ୍ନ ବର୍ଗଗୁଡ଼ିକ ଅଧୀନରେ ଦାନ ରିହାତି ପାଇଁ ଯୋଗ୍ୟ:
ଟିପ୍ପଣୀ: ଏହି ଧାରା ଅଧୀନରେ ₹2,000/-ରୁ ଅଧିକ ନଗଦ ଆକାରରେ ଦିଆଯାଇଥିବା ଦାନ ସମ୍ବନ୍ଧରେ କୌଣସି ରିହାତିକୁ ଅନୁମତି ଦିଆଯିବ ନାହିଁ କିମ୍ବା ଯଦି ମୋଟ ସମୁଦାୟ ଆୟରେ ବ୍ୟବସାୟ / ବୃତ୍ତିରୁ ଲାଭ / ପ୍ରାପ୍ତି ଅନ୍ତର୍ଭୁକ୍ତ। |
|
80GGC |
|||
|
ରାଜନୈତିକ ଦଳ କିମ୍ବା ନିର୍ବାଚନ ଟ୍ରଷ୍ଟକୁ ଦିଆଯାଇଥିବା ଯୋଗଦାନ ଉପରେ କାଟ |
|
||
|
80IA |
|
|||||
|
ଧାରା 80- IA (4) (iv) [ପାୱାର] ରେ ଉଲ୍ଲେଖ କରାଯାଇଥିବା ଏକ ଉଦ୍ୟୋଗର ଲାଭ ସମ୍ୱନ୍ଧରେ କାଟ |
|
|||||
|
80IB |
|||||||
|
ଭିତ୍ତିଭୂମି ବିକାଶ ଉଦ୍ୟୋଗ ବ୍ୟତୀତ ଅନ୍ୟ ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ଶିଳ୍ପ ଉଦ୍ୟୋଗରୁ ଲାଭ ଏବଂ ପ୍ରାପ୍ତି ପ୍ରତି ରିହାତି - ଅନୁମୋଦିତ କର୍ତ୍ତୃପକ୍ଷଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ଅନୁମୋଦନ କରାଯାଇଥିବା ନିର୍ଦ୍ଧାରଣ ବର୍ଷ ଠାରୁ 10 ବର୍ଷ ପାଇଁ ଲାଭର 100% (ଯଦି 31 ମାର୍ଚ୍ଚ 2000 ପରେ କିନ୍ତୁ 1 ଏପ୍ରିଲ 2007 ପୂର୍ବରୁ ଅନୁମୋଦନ କରାଯାଇଥାଏ)।
|
|
80IE |
|||
|
ଉତ୍ତର - ପୂର୍ବ ରାଜ୍ୟଗୁଡ଼ିକରେ ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ଉଦ୍ୟୋଗ ସ୍ଥାପନ ନିମନ୍ତେ ରିହାତି (କେତେକ ସର୍ତ୍ତ ଅଧୀନସ୍ଥ) |
|
||
|
80JJA |
|||
|
ଜୈବ ବିଘଟନଯୋଗ୍ୟ ବର୍ଜ୍ୟବସ୍ତୁ ସଂଗ୍ରହ ଏବଂ ପ୍ରକ୍ରିୟାକରଣ ବ୍ୟବସାୟରୁ ଲାଭ ଏବଂ ପ୍ରାପ୍ତି ଉପରେ ରିହାତି (କେତେକ ସର୍ତ୍ତ ଅଧୀନସ୍ଥ) |
|
||
|
80JJAA |
|||
|
ନୂତନ ଶ୍ରମିକ / କର୍ମଚାରୀଙ୍କ ନିଯୁକ୍ତି ସମ୍ବନ୍ଧରେ ରିହାତି, ସେହି କରଦାତାମାନଙ୍କ ପାଇଁ ଲାଗୁ ହୋଇଥାଏ ଯେଉଁମାନଙ୍କ ପାଇଁ ଧାରା 44AB ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ (କେତେକ ସର୍ତ୍ତ ଅନୁଯାୟୀ)। |
|
||
|
80TTA |
|||
|
ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷ (ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କ ବ୍ୟତୀତ) / HUF ଦ୍ୱାରା ବ୍ୟାଙ୍କ ଆକାଉଣ୍ଟ ସଞ୍ଚୟରୁ ପ୍ରାପ୍ତ ସୁଧ ଉପରେ ରିହାତି। |
|
||