AY 2025-26-ৰ বাবে হিন্দু অবিভক্ত পৰিয়াল (HUF)ৰ বাবে প্ৰযোজ্য ৰিটাৰ্ণ আৰু প্ৰপত্ৰসমূহ
দায়লুপ্তি: এই পৃষ্ঠাৰ সমল কেৱল এক অৱলোকন / সাধাৰণ নিৰ্দেশনা প্ৰদানৰ বাবেহে আৰু এয়া বিতং নহয়। সম্পূৰ্ণ বিৱৰণ আৰু নিৰ্দেশাৱলীৰ বাবে অনুগ্ৰহ কৰি আয়কৰ অধিনিয়ম, নিয়ম আৰু অধিসূচনাসমূহ চাওক।
1. ITR-2 - ব্যক্তি (যি ITR 1 ফাইল কৰাৰ বাবে যোগ্য নহয়) আৰু HUF-ৰ বাবে প্ৰযোজ্য হয় |
||
এই ৰিটাৰ্ণ ব্যক্তি আৰু হিন্দু অবিভক্ত পৰিয়ালৰ (HUF) বাবে প্ৰযোজ্য
|
2. ITR-3 - ব্যক্তি আৰু HUF-ৰ বাবে প্ৰযোজ্য |
||
এই ৰিটাৰ্ণ ব্যক্তি আৰু হিন্দু অবিভক্ত পৰিয়ালৰ (HUF) বাবে প্ৰযোজ্য
|
3. ITR-4 (সুগম) - ব্যক্তি, HUF আৰু ফাৰ্ম (LLP-ৰ বাহিৰে অন্য)ৰ বাবে প্ৰযোজ্য |
|||||||
এই ৰিটাৰ্ণ এজন ব্যক্তি বা হিন্দু অবিভক্ত পৰিয়াল (HUF)ৰ বাবে প্ৰযোজ্য, যি সাধাৰণতে বাসিন্দা নোহোৱা ব্যক্তিৰ বাহিৰে অন্য বাসিন্দা হয় বা এখন ফাৰ্ম (LLP-ৰ বাহিৰে অন্য) হয়, যি বাসিন্দা হয় তথা যাৰ ₹ 50 লাখলৈকে মুঠ আয় আছে আৰু যাৰ ব্যৱসায় আৰু বৃত্তিৰ পৰা লাভ কৰা আয় আছে, যি আয় অনুমান ভিত্তিত (ধাৰা 44AD / 44ADA / 44AE-ৰ অধীনত) গণনা কৰা হয় আৰু যি নিম্নলিখিত যিকোনো উৎসৰ পৰা আয় লাভ কৰে:
|
প্ৰযোজ্য প্ৰপত্ৰসমূহ
1. প্ৰপত্ৰ 16A – বেতনৰ বাহিৰে আন আয়ৰ ওপৰত TDS-ৰ বাবে আয়কৰ অধিনিয়ম, 1961-ৰ 203 ধাৰাৰ অধীনত প্ৰমাণপত্ৰ |
||||
|
2. |
||||
|
3. প্ৰপত্ৰ 15G - কৰ কৰ্তন অবিহনে নিৰ্দিষ্ট প্ৰাপ্তিৰ দাবী কৰি এগৰাকী বাসিন্দা ব্যক্তি (যি কোম্পানী বা ফাৰ্ম নহয়)ৰ দ্বাৰা ঘোষণা |
||||
|
4. প্ৰপত্ৰ 67- ভাৰতৰ বাহিৰৰ কোনো দেশ বা নিৰ্দিষ্ট অঞ্চলৰ পৰা আয়ৰ বিবৃতি আৰু বিদেশী কৰ ক্ৰেডিট |
||||
|
5. প্ৰপত্ৰ 3CB-3CD |
||||
|
6. প্ৰপত্ৰ 3CEB |
||||
|
AY 2025-26-ৰ বাবে কৰৰ শ্লেবসমূহ***
- বিত্ত অধিনিয়ম 2024-য়ে AY 2024-25-ৰ পৰা কাৰ্যকৰী হোৱাকৈ ধাৰা 115BAC-ৰ বিধানসমূহ সংশোধন কৰিছে যাতে ব্যক্তি, HUF, AOP (যি সমবায় সমিতি নহয়), BOI বা কৃত্ৰিম ন্যায়িক ব্যক্তি কৰদাতাৰ বাবে নতুন কৰ ব্যৱস্থাক ডিফল্ট কৰ ব্যৱস্থা কৰি তুলিব পৰা যায়। অৱশ্যে, যোগ্য কৰদাতাসকলৰ ডিফল্ট কৰ ব্যৱস্থা অনিৰ্বাচন কৰাৰ আৰু পুৰণি কৰ ব্যৱস্থাৰ অধীনত কৰ প্ৰদান কৰাৰ বিকল্প আছে। পুৰণি কৰ ব্যৱস্থাই নতুন কৰ ব্যৱস্থা আৰম্ভ কৰাৰ আগতে প্ৰচলিত থকা আয়কৰ গণনা আৰু শ্লেবসমূহৰ ব্যৱস্থাক বুজায়। পুৰণি কৰ ব্যৱস্থাত, কৰদাতাসকলৰ ওচৰত বিভিন্ন কৰ কৰ্তন আৰু ৰেহাই দাবী কৰাৰ বিকল্প আছে। অৱশ্যে, ডিফল্ট কৰ ব্যৱস্থাত পুৰণি কৰ ব্যৱস্থাৰ তুলনাত কৰৰ হাৰ কম।
- "অব্যৱসায়িক ক্ষেত্ৰসমূহত", ডিফল্ট কৰ ব্যৱস্থাটো সলন কৰাৰ বিকল্পটো প্ৰতি বছৰে পোনপটীয়াকৈ ITR-ত বাছনি কৰিব পাৰি আৰু এনে ITR ধাৰা 139(1)ৰ অধীনত নিৰ্দিষ্ট কৰা নিৰ্ধাৰিত তাৰিখত বা তাৰ আগতে ফাইল কৰিব লাগিব।
- ব্যৱসায় আৰু বৃত্তিৰ পৰা আয় থকা যোগ্য কৰদাতাৰ ক্ষেত্ৰত যদি কৰদাতাই ডিফল্ট কৰ ব্যৱস্থাৰ পৰা আঁতৰিব বিচাৰে, তেন্তে তেওঁলোকে আয়ৰ ৰিটাৰ্ণ উপস্থাপন কৰিবৰ বাবে ধাৰা 139(1)ৰ অধীনত নিৰ্ধাৰিত তাৰিখত বা তাৰ আগতে প্ৰপত্ৰ-10-IEA উপস্থাপন কৰিব লাগিব। তদুপৰি, এনে বিকল্প অৰ্থাৎ নতুন কৰ ব্যৱস্থাত পুনৰ প্ৰৱেশ কৰাৰ দৰে বিকল্প প্ৰত্যাহাৰৰ কৰিবলৈ হʼলেও প্ৰপত্ৰ নং.10-IEA উপস্থাপন কৰিব লাগিব। অৱশ্যে, ব্যৱসায় আৰু বৃত্তিৰ পৰা আয় থকা যোগ্য কৰদাতাৰ বাবে, পুৰণি কৰ ব্যৱস্থাৰ পৰা আঁতৰি ডিফল্ট কৰ ব্যৱস্থাত পুনৰ প্ৰৱেশ কৰা আৰু পৰৱৰ্তী যিকোনো AY-ত সেইটো বিকল্প প্ৰত্যাহাৰ কৰাৰ সুবিধাটো জীৱনকালত কেৱল এবাৰহে উপলব্ধ হয়।
- পূৰ্বৱৰ্তী বৰ্ষৰ HUF-ৰ (বাসিন্দা বা প্ৰবাসী) বাবে কৰৰ হাৰসমূহ নিম্নলিখিত ধৰণৰ:
পুৰণি কৰ ব্যৱস্থা |
ধাৰা 115BAC (1A)ৰ অধীনত ডিফল্ট কৰ ব্যৱস্থা |
||||
আয়কৰ শ্লেব |
আয়কৰ হাৰ |
*অধিভাৰ |
আয়কৰ শ্লেব |
আয়কৰ হাৰ |
*অধিভাৰ |
₹ 2,50,000 লৈকে |
শূন্য |
শূন্য |
₹ 3,00,000 লৈকে |
শূন্য |
শূন্য |
₹ 2,50,001 - ₹ 5,00,000** |
₹ 2,50,000-তকৈ অধিকত 5% |
শূন্য |
₹ 3,00,001 - ₹ 7,00,000** |
₹ 3,00,000-তকৈ অধিকত 5% |
শূন্য |
₹ 5,00,001 - ₹ 10,00,000 |
₹ 12,500 + ₹ 5,00,000-তকৈ অধিকত 20% |
শূন্য |
₹ 7,00,001 - ₹ 10,00,000 |
₹ 20,000 + ₹ 7,00,000-তকৈ অধিকত 10% |
শূন্য |
₹ 10,00,001- ₹ 50,00,000 |
₹ 1,12,500 + ₹ 10,00,000-তকৈ অধিকত 30% |
শূন্য |
₹ 10,00,001 - ₹ 12,00,000 |
₹ 50,000 + ₹ 10,00,000-তকৈ অধিকত 15% |
শূন্য |
₹ 50,00,001- ₹ 100,00,000 |
₹ 1,12,500 + ₹ 10,00,000-তকৈ অধিকত 30% |
10% |
₹ 12,00,001 - ₹ 15,00,000 |
₹ 80,000 + ₹ 12,00,000-তকৈ অধিকত 20% |
শূন্য |
₹ 100,00,001- ₹ 200,00,000 |
₹ 1,12,500 + ₹ 10,00,000-তকৈ অধিকত 30% |
15% |
₹ 15,00,001- ₹ 50,00,000 |
₹ 1,40,000 + ₹ 15,00,000-তকৈ অধিকত 30% |
শূন্য |
₹ 200,00,001- ₹ 500,00,000 |
₹ 1,12,500 + ₹ 10,00,000-তকৈ অধিকত 30% |
25% |
₹ 50,00,001- ₹ 100,00,000 |
₹ 1,40,000 + ₹ 15,00,000-তকৈ অধিকত 30% |
10% |
₹ 500,00,000-তকৈ অধিক |
₹ 1,12,500 + ₹ 10,00,000-তকৈ অধিকত 30% |
37% |
₹ 100,00,001- ₹ 200,00,000 |
₹ 1,40,000 + ₹ 15,00,000-তকৈ অধিকত 30% |
15% |
|
|
|
₹ 200,00,001-তকৈ অধিক |
₹ 1,40,000 + ₹ 15,00,000-তকৈ অধিকত 30% |
25% |
*টোকা: 25% আৰু 37%-ৰ বৰ্ধিত অধিভাৰ, যিটোৱে হয়, ধাৰা 111A, 112, 112A আৰু লাভাংশ আয়ৰ অধীনত কৰযোগ্য আয়ৰ পৰা আৰোপ কৰা নহয়। সেয়েহে, ধাৰা 115A, 115AB, 115AC, 115ACA আৰু 115E-ৰ অধীনত কৰযোগ্য আয়ৰ বাহিৰে এনে আয়সমূহৰ ওপৰত পৰিশোধ কৰিব লগীয়া কৰৰ ওপৰত অধিভাৰৰ সৰ্ব্বোচ্চ হাৰ 15% হ’ব।
***টোকা: দুয়োটা কৰ ব্যৱস্থাতে, আয়কৰ আৰু অধিভাৰৰ পৰিমাণৰ ওপৰত (যদি আছে) স্বাস্থ্য আৰু শিক্ষা উপকৰ @ 4% হাৰত পৰিশোধ কৰিব লাগিব।
অধিভাৰৰ পৰা প্ৰান্তিক ৰেহাই দাবী কৰিব পাৰিব যদিহে আয়ৰ ধনৰাশি ক্ৰমান্বয়ে ₹ 50 লাখ, ₹ 1 কোটি, ₹ 2 কোটি বা ₹ 5 কোটিতকৈ অধিক হয়, এয়া তলত দিয়া অনুসৰি হ'ব:
নেট আয়ৰ পৰিসৰ |
প্ৰান্তিক ৰেহাই |
|
(টকা)তকৈ অধিক |
(টকা)তকৈ অধিক নহয়
|
|
50 লাখ |
1 কোটি |
আয়কৰ আৰু অধিভাৰ হিচাপে পৰিশোধ কৰিব লগা ধনৰাশি 50 লাখ টকাৰ মুঠ আয়ত আয়কৰ হিচাপে পৰিশোধ কৰিব লগা মুঠ ধনৰাশিৰ পৰা 50 লাখ টকাতকৈ অধিক আয়তকৈ অধিক নহ’ব |
1 কোটি |
2 কোটি |
আয়কৰ আৰু অধিভাৰ হিচাপে পৰিশোধ কৰিব লগা ধনৰাশি 1 কোটি টকাৰ মুঠ আয়ত আয়কৰ হিচাপে পৰিশোধ কৰিব লগা মুঠ ধনৰাশিৰ পৰা 1 কোটি টকাতকৈ অধিক আয়তকৈ অধিক নহ’ব |
2 কোটি |
5 কোটি |
আয়কৰ আৰু অধিভাৰ হিচাপে পৰিশোধ কৰিব লগা ধনৰাশি 2 কোটি টকাৰ মুঠ আয়ত আয়কৰ হিচাপে পৰিশোধ কৰিব লগা মুঠ ধনৰাশিৰ পৰা 2 কোটি টকাতকৈ অধিক আয়তকৈ অধিক নহ’ব |
5 কোটি |
– |
আয়কৰ আৰু অধিভাৰ হিচাপে পৰিশোধ কৰিব লগা ধনৰাশি 5 কোটি টকাৰ মুঠ আয়ত আয়কৰ হিচাপে পৰিশোধ কৰিব লগা মুঠ ধনৰাশিৰ পৰা 5 কোটি টকাতকৈ অধিক আয়তকৈ অধিক নহ’ব। |
বিনিয়োগ / পৰিশোধ / আয় যাৰ ওপৰত কৰদাতাই কৰ লাভ প্ৰাপ্ত কৰিব পাৰে
ধাৰা 115BAC (1A)ৰ অধীনত নতুন কৰ ব্যৱস্থা বাছনি কৰা কৰদাতাৰ বাবে তলত দিয়া কৰ্তনসমূহ উপলব্ধ হʼব:
-
- ধাৰা 24(b) – গৃহ ঋণৰ ওপৰত পৰিশোধ কৰা সুতৰ ওপৰত গৃহ সম্পত্তিৰ আয়ৰ পৰা কৰ্তন:
সম্পত্তিৰ প্ৰকৃতি |
ঋণৰ উদ্দেশ্য |
অনুমোদনযোগ্য (সৰ্বোচ্চ সীমা) |
প্ৰয়োজনীয় বিৱৰণসমূহ |
ভাড়ালৈ দিয়া |
গৃহ সম্পত্তি নিৰ্মাণ বা ক্ৰয় |
কোনো সীমা অবিহনে প্ৰকৃত মূল্য (কিন্তু যদি “গৃহ সম্পত্তিৰ পৰা আয়” শীৰ্ষৰ অধীনত লোকচান থাকে তেন্তে অনুসূচী CYLA-ৰ অন্য কোনো শীৰ্ষৰ বিপৰীতে সমাযোজন কৰা কৰিব নোৱাৰি আৰু পৰৱৰ্তী বৰ্ষসমূহলৈ আগলৈ লৈ যাব নোৱাৰি) |
বেংক / বেংকৰ বাহিৰে অন্য প্ৰতিষ্ঠানৰ পৰা লোৱা ঋণ • বেংক / প্ৰতিষ্ঠান / ব্যক্তিৰ নাম, যাৰ পৰা ঋণ লোৱা হৈছে • ঋণ একাউণ্ট নম্বৰ। • ঋণ অনুমোদনৰ তাৰিখ • ঋণৰ মুঠ ধনৰাশি • বিত্তীয় বৰ্ষৰ অন্তিম তাৰিখত বাকী থকা ঋণ • ধাৰা 24(b)ৰ অধীনত ধাৰ লোৱা মূলধনৰ ওপৰত সুত |
2. আয়কৰ অধিনিয়মৰ অধ্যায় VI-A-ৰ অধীনত নিৰ্ধাৰিত কৰ কৰ্তনসমূহ
ধাৰা 115 BAC-ৰ অধীনত নতুন কৰ ব্যৱস্থা বাছনি কৰা এজন HUF কৰদাতাৰ বাবে অধ্যায় VI-A-ৰ কৰ্তনসমূহ উপলব্ধ নহ'ব।
B. পুৰণি কৰ ব্যৱস্থা বাছি লোৱা কৰদাতাৰ বাবে তলত দিয়া কৰ্তনসমূহ উপলব্ধ হʼব
- ধাৰা 24(b) – গৃহ ঋণ আৰু গৃহ উন্নীতকৰণ ঋণৰ ওপৰত পৰিশোধ কৰা সুতৰ ওপৰত গৃহ সম্পত্তিৰ আয়ৰ পৰা কৰ্তন। স্ৱ-দখলীকৃত সম্পত্তিৰ ক্ষেত্ৰত, গৃহ ঋণৰ ওপৰত পৰিশোধ কৰা সুত কৰ্তনৰ উৰ্ধসীমা হৈছে ₹ 2 লাখ। 24(b) ধাৰাৰ অধীনত অনুমোদিত ঋণৰ ওপৰত সুত তলত তালিকাভুক্ত কৰা হৈছে:
সম্পত্তিৰ প্ৰকৃতি |
ঋণ কেতিয়া লোৱা হৈছিল |
ঋণৰ উদ্দেশ্য |
অনুমোদনযোগ্য (সৰ্বোচ্চ সীমা) |
প্ৰয়োজনীয় বিৱৰণসমূহ |
স্ব-দখলীকৃত |
1/04/1999 তাৰিখে বা তাৰ পাছত |
গৃহ সম্পত্তি নিৰ্মাণ বা ক্ৰয় |
₹ 2,00,000 |
বেংক / বেংকৰ বাহিৰে অন্য প্ৰতিষ্ঠানৰ পৰা লোৱা ঋণ • বেংক / প্ৰতিষ্ঠান / ব্যক্তিৰ নাম, যাৰ পৰা ঋণ লোৱা হৈছে • ঋণ একাউণ্ট নম্বৰ। • ঋণ অনুমোদনৰ তাৰিখ • ঋণৰ মুঠ ধনৰাশি • বিত্তীয় বৰ্ষৰ অন্তিম তাৰিখত বাকী থকা ঋণ • ধাৰা 24(b)ৰ অধীনত ধাৰ লোৱা মূলধনৰ ওপৰত সুত |
1/04/1999 তাৰিখে বা তাৰ পাছত |
গৃহ সম্পত্তিৰ মেৰামতিৰ বাবে |
₹ 30,000 |
||
1/04/1999 তাৰিখৰ আগতে |
গৃহ সম্পত্তি নিৰ্মাণ বা ক্ৰয় |
₹ 30,000 |
||
1/04/1999 তাৰিখৰ আগতে |
গৃহ সম্পত্তিৰ মেৰামতিৰ বাবে |
₹ 30,000 |
||
ভাড়ালৈ দিয়া |
যিকোনো সময়ত |
গৃহ সম্পত্তি নিৰ্মাণ বা ক্ৰয় |
কোনো সীমা অবিহনে প্ৰকৃত মূল্য |
2. আয়কৰ অধিনিয়মৰ অধ্যায় VIA-ৰ অধীনত নিৰ্ধাৰিত কৰ কৰ্তনসমূহ
80C |
||||
এইবোৰৰ বাবে কৰা পৰিশোধৰ বাবে কৰ্তন
|
|
টোকা:
ধাৰা 80 C-ৰ অধীনত কৰ্তন দাবী কৰা কৰদাতাসকলে তলত দিয়া বিৱৰণসমূহ প্ৰদান কৰিব লাগিব:
• কৰ্তনযোগ্য ধনৰাশি
• পলিচি নম্বৰ বা নথিপত্ৰ চিনাক্তকৰণ নম্বৰ
80D |
||||||||||
স্বাস্থ্য বীমা প্ৰিমিয়াম আৰু প্ৰতিৰোধমূলক স্বাস্থ্য পৰীক্ষাত কৰা পৰিশোধৰ বাবে কৰ্তন
HUF-ৰ এগৰাকী সদস্য হোৱা বয়োজ্যেষ্ঠ নাগৰিক ওপৰত হোৱা চিকিৎসামূলক ব্যয়ৰ বাবে কৰ্তন, যদি স্বাস্থ্য বীমা সুৰক্ষাৰ ওপৰত কোনো প্ৰিমিয়াম পৰিশোধ কৰা হোৱা নাই কৰ্তনৰ সীমা ₹ 50,000 |
||||||||||
টোকা: ধাৰা 80 D-ৰ অধীনত কৰ্তন দাবী কৰা কৰদাতাসকলে তলত দিয়া ধৰণে বিৱৰণসমূহ প্ৰদান কৰিব লাগিব: • বীমা কোম্পানী (বীমা কোম্পানী)ৰ নাম • পলিচি নম্বৰ • স্বাস্থ্য বীমাৰ পৰিমাণ |
80DD |
|
|||||
কোনো প্ৰতিবন্ধী নিৰ্ভৰশীলৰ ভৰণ-পোষণ বা চিকিৎসা উপচাৰৰ বাবে কৰা পৰিশোধ বা প্ৰাসঙ্গিক অনুমোদিত আঁচনিৰ অধীনত যিকোনো ধনৰাশিৰ পৰিশোধ / জমাৰ ওপৰত কৰা কৰ্তন। |
|
|||||
টোকা:
ধাৰা 80 DD-ৰ অধীনত কৰ্তন দাবী কৰিবৰ বাবে তলৰ বিৱৰণসমূহ ITR-ত প্ৰদান কৰিব লাগিব:
• অক্ষমতাৰ প্ৰকৃতি
• অক্ষমতাৰ প্ৰকাৰ
• কৰ্তনৰ পৰিমাণ
• নিৰ্ভৰশীল ব্যক্তিৰ প্ৰকাৰ – “HUF-ৰ সদস্য” হিচাপে
• নিৰ্ভৰশীল ব্যক্তিৰ PAN
• নিৰ্ভৰশীল ব্যক্তিৰ আধাৰ
• অটিজিম, মস্তিষ্কৰ পক্ষাঘাত, বা একাধিক অক্ষমতাৰ ক্ষেত্ৰত ফাইল কৰা প্ৰপত্ৰ 10 IA-ৰ স্বীকৃতি নম্বৰ
• UDID নম্বৰ (যদি উপলব্ধ)
80DDB |
|
||||
নিৰ্দিষ্ট ৰোগৰ বাবে নিজৰ বা নিৰ্ভৰশীলৰ চিকিৎসাৰ বাবে কৰা পৰিশোধৰ বাবে কৰ্তন। |
|
||||
80G |
||||||||
নিৰ্ধাৰিত পুঁজি, দাতব্য প্ৰতিষ্ঠান আদিৰ বাবে কৰা দানৰ বাবে কৰ্তন। দান নিম্নলিখিত শ্ৰেণীসমূহৰ অধীনত কৰ্তনৰ বাবে যোগ্য
টোকা: ₹ 2,000-তকৈ অধিক নগদ ধন হিচাপে দান দিয়া ধনৰ সন্দৰ্ভত এই ধাৰাৰ অধীনত কোনো কৰ্তনৰ অনুমতি দিয়া নহ'ব |
80GGA |
|||||
বৈজ্ঞানিক গৱেষণা বা গ্ৰামীণ বিকাশৰ বাবে কৰা দানৰ সন্দৰ্ভত কৰ্তন দান নিম্নলিখিত শ্ৰেণীসমূহৰ অধীনত কৰ্তনৰ বাবে যোগ্য:
টোকা: ₹ 2,000-তকৈ অধিক নগদ ধন হিচাপে দান দিয়া ধনৰ সন্দৰ্ভত এই ধাৰাৰ অধীনত কোনো কৰ্তনৰ অনুমতি দিয়া নহ'ব |
80GGC |
|
||||
ৰাজনৈতিক দল বা নিৰ্বাচনী ন্যাসলৈ দিয়া দানৰ বাবে কৰ্তন |
|
||||
80TTA |
|
||||
সঞ্চয় বেংক একাউণ্টৰ জমাৰ ওপৰত প্ৰাপ্ত কৰা সুতৰ ওপৰত কৰ্তন |
|
||||