ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକ ଏବଂ ଅତି ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କ ପାଇଁ ନିର୍ଦ୍ଧାରଣ ବର୍ଷ 2025-26 ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ ରିଟର୍ଣ୍ଣ ଏବଂ ଫର୍ମଗୁଡ଼ିକ
ନିର୍ଦ୍ଧାରଣ ବର୍ଷ 2025-26 ନିମନ୍ତେ ବରିଷ୍ଠ ଓ ଅତି ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କ ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ ରିଟର୍ଣ୍ଣ ଓ ଫର୍ମ
ଅସ୍ୱୀକରଣ: ଏହି ପୃଷ୍ଠାରେ ଥିବା ବିଷୟବସ୍ତୁ କେବଳ ଏକ ଅବଲୋକନ ଓ ସାଧାରଣ ମାର୍ଗଦର୍ଶନ ଦେବା ପାଇଁ ଉଦ୍ଦିଷ୍ଟ ଏବଂ ଏହା ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ନୁହେଁ। ସଂପୂର୍ଣ୍ଣ ବିବରଣୀ ଏବଂ ନିର୍ଦ୍ଦେଶାବଳୀ ପାଇଁ ଦୟାକରି ଆୟକର ଅଧିନିୟମ, ନିୟମ ଏବଂ ବିଜ୍ଞପ୍ତିଗୁଡ଼ିକ ଅନୁସରଣ କରନ୍ତୁ
କୌଣସି ନିବାସୀ ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷ ଯାହାଙ୍କ ବୟସ ପୂର୍ବ ବର୍ଷ ଯେକୌଣସି ସମୟରେ 60 ବର୍ଷ କିମ୍ବା ତା'ଠାରୁ ଅଧିକ କିନ୍ତୁ 80 ବର୍ଷରୁ କମ୍ ହୋଇଥାଏ, ତାଙ୍କୁ ଆୟକର ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକ ଭାବରେ ବିବେଚନା କରାଯାଏ। ଜଣେ ଅତି ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକ ହେଉଛନ୍ତି ଜଣେ ବ୍ୟକ୍ତିଗତ ନିବାସୀ, ଯାହାଙ୍କ ବୟସ ପୂର୍ବ ବର୍ଷ ଯେକୌଣସି ସମୟରେ 80 ବର୍ଷ କିମ୍ବା ତା'ଠାରୁ ଅଧିକ।
ଟିପ୍ପଣୀ:
ଆୟକର ଅଧିନିୟମର 1961 ର ଧାରା 194P ରେ 75 ବର୍ଷ କିମ୍ବା ତଦୁର୍ଦ୍ଧ ବୟସର ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକମାନଙ୍କୁ ଆୟକର ରିଟର୍ଣ୍ଣ ଫାଇଲ୍ କରିବାରୁ ମୁକ୍ତ କରିବା ପାଇଁ ସର୍ତ୍ତ ପ୍ରଦାନ କରଯାଇଛି।
ଛାଡ ପାଇଁ ସର୍ତ୍ତଗୁଡ଼ିକ ହେଉଛି:
- ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କ ବୟସ 75 ବର୍ଷ କିମ୍ବା ତଦୁର୍ଦ୍ଧ ହୋଇଥିବା ଆବଶ୍ୟକ
- ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକ ପୂର୍ବ ବର୍ଷ 'ଭାରତୀୟ ନିବାସୀ' ହୋଇଥିବା ଉଚିତ
- ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କର କେବଳ ପେନ୍ସନ୍ ଆୟ ଏବଂ ସୁଧ ଆୟ ରହିଛି ଏବଂ ସେ ଯେଉଁ ବ୍ୟାଙ୍କ୍ରୁ ତାଙ୍କର ପେନ୍ସନ୍ ଗ୍ରହଣ କରୁଛନ୍ତି କେବଳ ସେହି ନିର୍ଦ୍ଧାରିତ ବ୍ୟାଙ୍କ୍ରୁ ତାଙ୍କର ସୁଧ ଆୟ ଜମା/ ଅର୍ଜିତ ହୋଇଛି
- ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକ ଏକ ଘୋଷଣାନାମା ନିର୍ଦ୍ଧାରିତତ ବ୍ୟାଙ୍କରେ ଦାଖଲ କରିବେ।
- ଏହି ବ୍ୟାଙ୍କ ହେଉଛି ଏକ ‘ନିର୍ଦ୍ଧାରିତ ବ୍ୟାଙ୍କ’ ଯାହା କେନ୍ଦ୍ର ସରକାରଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ସୂଚିତ କରାଯାଇଛି। ଅଧ୍ୟାୟ VI-A ଅଧୀନରେ ରିହାତି ଏବଂ 87A ଅଧୀନରେ ଛାଡ଼ ଉପରେ ବିଚାର କରିବା ପରେ ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କ TDS କାଟ ପାଇଁ ଏହି ବ୍ୟାଙ୍କଗୁଡ଼ିକ ଦାୟୀ ରହିବେ।
- ଉପରୋକ୍ତ ଅନୁଯାୟୀ ଏକ ନିର୍ଦ୍ଧାରିତ ବ୍ୟାଙ୍କ 75 ବର୍ଷରୁ ଅଧିକ ବୟସର ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କ ପାଇଁ କର କାଟିବା ପରେ ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ଆୟକର ରିଟର୍ଣ୍ଣ ଦାଖଲ କରିବାର କୌଣସି ଆବଶ୍ୟକତା ରହିବ ନାହିଁ।
1 ଏପ୍ରିଲ 2021ରୁ ଧାରା 194P ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ ହୋଇଛି।
|
1. ITR -1 (ସହଜ) - କେବଳ ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷଙ୍କ ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ |
|||||||
|
ଏହି ରିଟର୍ଣ୍ଣ ଜଣେ ନିବାସୀ (ସାଧାରଣ ଭାବେ ବାସିନ୍ଦା ହୋଇନଥିବା ବ୍ୟକ୍ତିଙ୍କ ବ୍ୟତୀତ) ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷଙ୍କ ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ, ଯାହାଙ୍କର ନିମ୍ନଲିଖିତ ଯେକୌଣସି ଉତ୍ସଗୁଡିକରୁ ₹ 50 ଲକ୍ଷ ଟଙ୍କା ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ସମୁଦାୟ ଆୟ ରହିଛି।
|
|
2. ITR -2 - ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷ (ITR 1 ପାଇଁ ଯୋଗ୍ୟ ନୁହେଁ) ଏବଂ HUF ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ |
||
|
ଏହି ରିଟର୍ଣ୍ଣ ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷ ଏବଂ ହିନ୍ଦୁ ଅବିଭକ୍ତ ପରିବାର (HUF) ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ।
|
|
3. ITR -3 - ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷ ଏବଂ HUF ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ |
||
|
ଏହି ରିଟର୍ଣ୍ଣ ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷ ଏବଂ ହିନ୍ଦୁ ଅବିଭକ୍ତ ପରିବାର (HUF) ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ।
|
|
4. ITR -4 (ସୁଗମ) - ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷ, HUF ଏବଂ ଫାର୍ମ ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ (LLP ବ୍ୟତୀତ) |
||||||||
|
ଏହି ରିଟର୍ଣ୍ଣ ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷ କିମ୍ବା ହିନ୍ଦୁ ଅବିଭକ୍ତ ପରିବାର (HUF) ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ, ଯିଏ ବାସିନ୍ଦା କିନ୍ତୁ ସାଧାରଣ ଭାବେ ବାସିନ୍ଦା ହୋଇନଥିବା ବ୍ୟକ୍ତି ବ୍ୟତୀତ କିମ୍ୱା ଏକ ଫାର୍ମ (LLP ବ୍ୟତୀତ) ଯାହାଙ୍କର ମୋଟ ଆୟ ₹ 50 ଲକ୍ଷ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ରହିଛି ଏବଂ ବ୍ୟବସାୟ କିମ୍ବା ବୃତ୍ତିରୁ ଅନୁମାନ ଆଧାରରେ ଗଣନା କରାଯାଉଥିବା ଆୟ ଏବଂ ନିମ୍ନଲିଖିତ ଯେକୌଣସି ଉତ୍ସରୁ ଆୟ ରହିଛି:
|
ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ ଫର୍ମଗୁଡ଼ିକ
|
1. ଫର୍ମ 15H - ଜଣେ ନିବାସୀ ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷଙ୍କ (ଯାହାଙ୍କର ବୟସ 60 ବର୍ଷ କିମ୍ବା ଅଧିକ) ଦ୍ୱାରା କର କାଟ ବିନା କେତେକ ପ୍ରାପ୍ତିର ଦାବି ପାଇଁ କରାଯିବାକୁ ଥିବା ଘୋଷଣା |
||||
|
|
2. ଫର୍ମ 12BB - କର କାଟ ପାଇଁ ଜଣେ କର୍ମଚାରୀଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ଦାବିର ବିବରଣୀ (ଧାରା 192 ଅଧୀନରେ) |
||||
|
|
3. ଫର୍ମ 16 - ବେତନ ଉପରେ ଉତ୍ସରୁ କଟାଯାଇଥିବା କରର ବିବରଣୀ ( ଆୟକର ଅଧିନିୟମ 1961ର ଧାରା 203 ଅଧୀନରେ ପ୍ରମାଣପତ୍ର) |
||||
|
|
4. ଫର୍ମ 16A - ବେତନ ବ୍ୟତୀତ ଅନ୍ୟ ଆୟ ଉପରେ TDS ପାଇଁ ଆୟକର ଅଧିନିୟମ, 1961ର ଧାରା 203 ଅଧୀନରେ ପ୍ରମାଣପତ୍ର |
||||
|
|
5. |
||||
|
|
6. ଫର୍ମ 10E - ଯେତେବେଳେ ବେତନ ବାକି କିମ୍ବା ଅଗ୍ରୀମ ଭାବରେ ପୈଠ କରାଯାଇଥାଏ ସେତେବେଳେ ଧାରା 89(1) ଅଧୀନରେ ରିଲିଫ୍ ଦାବି ପାଇଁ ଆୟର ସବିଶେଷ ବିବରଣୀ ପ୍ରଦାନ କରିବା ପାଇଁ ଫର୍ମ |
||||
|
|
7. ଫର୍ମ 67- ଭାରତ ବାହାରେ ଏକ ଦେଶ କିମ୍ବା ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ଅଞ୍ଚଳରୁ ଆୟର ବିବରଣୀ ଏବଂ ବିଦେଶୀ କର ଜମା |
||||
|
|
8. ଫର୍ମ 3CB-3CD |
||||
|
|
9. ଫର୍ମ 3CEB |
||||
|
ନିର୍ଦ୍ଧାରଣ ବର୍ଷ 2025-26*** ପାଇଁ କର ସ୍ଲାବ୍
- ବିତ୍ତ ଅଧିନିୟମ 2024 ନିର୍ଦ୍ଧାରଣ ବର୍ଷ 2024-25 ରୁ କାର୍ଯ୍ୟକ୍ଷମ ଭାବରେ ଧାରା 115 BAC ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ସଂଶୋଧନ କରିଛି ଯାହା ଦ୍ୱାରା ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷ, HUF, AOP (ସମବାୟ ସମିତି ହୋଇ ନଥିବ), BOI କିମ୍ୱା AOP ପରି କରଦାତାମାନଙ୍କ ପାଇଁ ନୂତନ କର ବ୍ୟବସ୍ଥାକୁ ପୂର୍ବନିର୍ଦ୍ଧାରିତ କର ବ୍ୟବସ୍ଥା କରାଯାଇପାରିବ।। ଅବଶ୍ୟ ଯୋଗ୍ୟ କରଦାତାଙ୍କ ପାଖରେ ନୂତନ କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରୁ ବାହାରି ଯିବାର ଏବଂ ପୂରାତନ କର ବ୍ୟବସ୍ଥା ଅଧୀନରେ କର ଦେବାର ବିକଳ୍ପ ରହିଛି। ପୂରାତନ କର ବ୍ୟବସ୍ଥା ନୂତନ କର ବ୍ୟବସ୍ଥା ଆରମ୍ଭ ହେବା ପୂର୍ବରୁ ଥିବା ଆୟକର ଗଣନା ଓ ସ୍ଲାବ୍ ବ୍ୟବସ୍ଥାକୁ ବୁଝାଏ। ପୁରୁଣା କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ କରଦାତାଙ୍କ ପାଖରେ ବିଭିନ୍ନ କର କାଟ ଓ ଛାଡ଼ ଦାବି କରିବା ବିକଳ୍ପ ରହିଛି। ହେଲେ, ଡିଫଲ୍ଟ କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ କର ହାର ପୁରୁଣା କର ବ୍ୟବସ୍ଥା ସହିତ ତୁଳନା କରାଯାଇଥାଏ।
- "ଅଣ-ବ୍ୟବସାୟ ମାମଲା" କ୍ଷେତ୍ରରେ ପ୍ରତ୍ୟେକ ବର୍ଷ ପ୍ରତ୍ୟକ୍ଷ ଭାବେ ITRରେ ବ୍ୟବସ୍ଥା ବାଛିବା ବିକଳ୍ପର ପ୍ରୟୋଗ କରାଯାଇ ପାରିବ ଏବଂ ଏପରି ITR ଧାରା 139(1) ଅନ୍ତର୍ଗତ ଧାର୍ଯ୍ୟ ତାରିଖ କିମ୍ୱା ତାହା ପୂର୍ବରୁ ଫାଇଲ କରାଯିବା ଆବଶ୍ୟକ।
- ବ୍ୟବସାୟ ଏବଂ ବୃତ୍ତିରୁ ଆୟ କରୁଥିବା ଯୋଗ୍ୟ କର ଦାତାଙ୍କ କ୍ଷେତ୍ରରେ, ଯଦି କରଦାତା ଡିଫଲ୍ଟ କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରୁ ଓହରିଯିବାକୁ ଚାହୁଁଛନ୍ତି, ତେବେ ସେମାନଙ୍କୁ ଆୟର ରିଟର୍ଣ୍ଣ ପ୍ରଦାନ କରିବାକୁ ଧାରା 139(1) ଅଧୀନରେ ଧାର୍ଯ୍ୟ ତାରିଖ କିମ୍ୱା ପୂର୍ବରୁ ଫର୍ମ -10- IEA ଦାଖଲ କରିବାକୁ ହେବ। ଆହୁରି ମଧ୍ୟ, ଏହିପରି ବିକଳ୍ପ ପ୍ରତ୍ୟାହାର ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ ଅର୍ଥାତ୍ ନୂତନ କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ପୁନଃ ପ୍ରବେଶ ଫର୍ମ ନଂ.10- IEA ଦାଖଲ ମାଧ୍ୟମରେ ମଧ୍ୟ କରାଯିବ। ଅଥଚ, ପୁରୁଣା କର ବ୍ୟବସ୍ଥାକୁ ପ୍ରତ୍ୟାହାର କରିବା ଓ ଡିଫଲ୍ଟ କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ପୁନଃ ପ୍ରବେଶ କରିବା ବିକଳ୍ପ କେବଳ ପରବର୍ତ୍ତୀ AYରେ ଉପଲବ୍ଧ ହେବ ଏବଂ ବ୍ୟବସାୟ ଓ ବୃତ୍ତିରୁ ଆୟ କରୁଥିବା ଜଣେ ଯୋଗ୍ୟ କରଦାତାଙ୍କ ପୂର୍ଣ୍ଣ ଜୀବନକାଳରେ କେବଳ ଥରେ ମାତ୍ର ଉପଲବ୍ଧ ହେବ।
- ପୂର୍ବ ବର୍ଷରେ ଯେକୌଣସି ସମୟରେ 60 ବର୍ଷ କିମ୍ବା ଅଧିକ କିନ୍ତୁ 80 ବର୍ଷରୁ କମ୍ ଆୟୁର ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷଙ୍କ (ବାସିନ୍ଦା କିମ୍ବା ଅଣ-ବାସିନ୍ଦା) ପାଇଁ କର ହାର ନିମ୍ନରେ ପ୍ରଦାନ କରାଯାଇଛି:
|
ପୁରୁଣା କର ବ୍ୟବସ୍ଥା |
ଧାରା 115BAC (1A) ଅଧୀନରେ ଡିଫଲ୍ଟ କର ବ୍ୟବସ୍ଥା |
||||
|
ଆୟକର ସ୍ଲାବ |
ଆୟକର ହାର |
*ଅଧିକର |
ଆୟକର ସ୍ଲାବ |
ଆୟକର ହାର |
*ଅଧିକର |
|
₹ 3,00,000 ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ |
ଶୂନ୍ୟ |
ଶୂନ୍ୟ |
₹ 3,00,000 ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ |
ଶୂନ୍ୟ |
ଶୂନ୍ୟ |
|
₹ 3,00,001 - ₹ 5,00,000** |
₹ 3,00,000 ଉପରେ 5% |
ଶୂନ୍ୟ |
₹ 3,00,001 - ₹ 7,00,000** |
₹ 3,00,000 ଉପରେ 5% |
ଶୂନ୍ୟ |
|
₹ 5,00,001 - ₹ 10,00,000 |
₹ 5,00,000 ଉପରେ ₹ 10,000 + 20% |
ଶୂନ୍ୟ |
₹ 7,00,001 - ₹ 10,00,000 |
₹ 7,00,000 ଉପରେ ₹ 20,000 + 10% |
ଶୂନ୍ୟ |
|
₹ 10,00,001- ₹ 50,00,000 |
₹ 10,00,000 ଉପରେ ₹ 1,10,000 + 30% |
ଶୂନ୍ୟ |
₹ 10,00,001 - ₹ 12,00,000 |
₹ 10,00,000 ଉପରେ ₹ 50,000 + 15% |
ଶୂନ୍ୟ |
|
₹ 50,00,001- ₹ 100,00,000 |
₹ 10,00,000 ଉପରେ ₹ 1,10,000 + 30% |
10% |
₹ 12,00,001 - ₹ 15,00,000 |
₹ 12,00,000 ଉପରେ ₹ 80,000 + 20% |
ଶୂନ୍ୟ |
|
₹ 100,00,001- ₹ 200,00,000 |
₹ 10,00,000 ଉପରେ ₹ 1,10,000 + 30% |
15% |
₹ 15,00,001- ₹ 50,00,000 |
₹ 15,00,000 ଉପରେ ₹ 1,40,000 + 30% |
ଶୂନ୍ୟ |
|
₹ 200,00,001- ₹ 500,00,000 |
₹ 10,00,000 ଉପରେ ₹ 1,10,000 + 30% |
25% |
₹ 50,00,001- ₹ 100,00,000 |
₹ 15,00,000 ଉପରେ ₹ 1,40,000 + 30% |
10% |
|
₹ 500,00,000ରୁ ଅଧିକ |
₹ 10,00,000 ଉପରେ ₹ 1,10,000 + 30% |
37% |
₹ 100,00,001- ₹ 200,00,000 |
₹ 15,00,000 ଉପରେ ₹ 1,40,000 + 30% |
15% |
|
|
|
|
₹ 200,00,001ରୁ ଅଧିକ |
₹ 15,00,000 ଉପରେ ₹ 1,40,000 + 30% |
25% |
- ପୂର୍ବ ବର୍ଷରେ ଯେକୌଣସି ସମୟରେ 80 ବର୍ଷ କିମ୍ବା ତା'ଠାରୁ ଅଧିକ ଆୟୁର ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷଙ୍କ (ବାସିନ୍ଦା କିମ୍ବା ଅଣ-ବାସିନ୍ଦା) ପାଇଁ କର ହାର ନିମ୍ନରେ ପ୍ରଦାନ କରାଯାଇଛି:
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
*ଟିପ୍ପଣୀ: ଧାରା 111A, 112, 112A ଏବଂ ଲାଭାଂଶ ଆୟ ଅଧୀନରେ କରଯୋଗ୍ୟ ଆୟରୁ ସ୍ଥିତି ଯେପରି ହେଲେ ମଧ୍ୟ 25% ଏବଂ 37% ବର୍ଦ୍ଧିତ ଅଧିକର ଆଦାୟ କରାଯାଏ ନାହିଁ। ଯେତେବେଳେ ଧାରା 115A, 115AB, 115AC, 115ACA ଏବଂ 115E ଅନୁଯାୟୀ ଆୟ କରଯୋଗ୍ୟ ହୋଇଥାଏ ତାହାକୁ ବାଦ୍ ଦେଲେ, ଏହିପରି ଆୟ ଉପରେ ଦେୟ କର ଉପରେ ସର୍ବାଧିକ ଅଧିକର ହାର 15% ହେବ।
**ଧାରା 87A ଅଧୀନରେ ଛାଡ଼: ନିବାସୀ ବ୍ୟକ୍ତିମାନେ ମଧ୍ୟ କର ବ୍ୟବସ୍ଥା ଉପରେ ନିର୍ଭର କରି ସର୍ବାଧିକ ସୀମା ଅଧୀନରେ ନିମ୍ନୋକ୍ତ ମତେ ଆୟକରର 100% ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ରିହାତି ପାଇବାକୁ ଯୋଗ୍ୟ ଅଟନ୍ତି:
|
ମୋଟ ଆୟ |
ପୁରୁଣା କର ବ୍ୟବସ୍ଥା |
ନୂତନ କର ବ୍ୟବସ୍ଥା |
|
ଧାରା 87 ଅଧୀନରେ ରିହାତି ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ |
||
|
ଟ. 5 ଲକ୍ଷ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ |
.12,500 ଟଙ୍କା ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ କର ରିହାତି ବାସିନ୍ଦାଙ୍କ ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ ଯଦି ମୋଟ ଆୟ 5,00,000 ଟଙ୍କାରୁ ଅଧିକ ନୁହେଁ (ପ୍ରବାସୀ ଭାରତୀୟଙ୍କ ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ ନୁହେଁ) |
.20,000 ଟଙ୍କା ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ କର ରିହାତି ବାସିନ୍ଦାଙ୍କ ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ ଯଦି ମୋଟ ଆୟ 7,00,000 ଟଙ୍କାରୁ ଅଧିକ ନୁହେଁ (ପ୍ରବାସୀ ଭାରତୀୟଙ୍କ ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ ନୁହେଁ) |
|
5 ଲକ୍ଷରୁ 7 ଲକ୍ଷ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ |
ଶୂନ୍ୟ |
|
***ଟିପ୍ପଣୀ: 4% ହାରରେ ସ୍ୱାସ୍ଥ୍ୟ ଏବଂ ଶିକ୍ଷା ଉପକର ଆୟକର ଯୁକ୍ତ ଅଧିକର ପରିମାଣ ଉପରେ ପୈଠ କରାଯିବ (ଯଦି କିଛି ଥାଏ)।
ଯଦି ପୁରୁଣା କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ଯଥାକ୍ରମେ ₹50 ଲକ୍ଷ, ₹1 କୋଟି, ₹2 କୋଟି କିମ୍ବା ₹5 କୋଟିରୁ ଅଧିକ ଅର୍ଜନ ହୋଇଛି ଏବଂ ନୂତନ କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ଯଥାକ୍ରମେ ₹50ଲକ୍ଷ, ₹1 କୋଟି ଏବଂ ₹2 କୋଟିରୁ ଅଧିକ ଆୟ ହୋଇଛି ତେବେ ନିମ୍ନ ପ୍ରକାରେ ପ୍ରାନ୍ତୀୟ ଆଶ୍ୱସ୍ତି ଦାବି କରାଯାଇପାରିବ:
|
ମୋଟ ଆୟ ପରିସର |
ନାମ ମାତ୍ର ରିହାତି |
|
|
ଅତିକ୍ରମ କରେ (ଟ.) |
ଅତିକ୍ରମ କରେ ନାହିଁ (ଟ.)
|
|
|
50 ଲକ୍ଷ |
1 କୋଟି |
ଆୟକର ଏବଂ ଅଧିକର ଭାବରେ ଦେୟ ରାଶି ମୋଟ ଟ.50 ଲକ୍ଷ ଆୟ ଉପରେ ଆୟକର ଭାବରେ ଦେୟ ମୋଟ ପରିମାଣରୁ ଉଭୟ କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ଟ.50ଲକ୍ଷରୁ ଅଧିକ ହୋଇଥିବା ଆୟ ରାଶିଠାରୁ ଅଧିକ ହେବ ନାହିଁ। |
|
1 କୋଟି |
2 କୋଟି |
ଆୟକର ଏବଂ ଅଧିକର ଭାବରେ ଦେୟ ରାଶି ମୋଟ ଟ.1କୋଟି ଆୟ ଉପରେ ଆୟକର ଭାବରେ ଦେୟ ମୋଟ ପରିମାଣରୁ ଉଭୟ କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ଟ.1କୋଟିରୁ ଅଧିକ ହୋଇଥିବା ଆୟ ରାଶିଠାରୁ ଅଧିକ ହେବ ନାହିଁ। |
|
2 କୋଟି |
5 କୋଟି |
ଆୟକର ଏବଂ ଅଧିକର ଭାବରେ ଦେୟ ରାଶି ମୋଟ ଟ.2କୋଟି ଆୟ ଉପରେ ଆୟକର ଭାବରେ ଦେୟ ମୋଟ ପରିମାଣରୁ ଉଭୟ କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ଟ.2କୋଟିରୁ ଅଧିକ ହୋଇଥିବା ଆୟ ରାଶିଠାରୁ ଅଧିକ ହେବ ନାହିଁ। |
|
5 କୋଟି |
– |
ଆୟକର ଏବଂ ଅଧିକର ଭାବରେ ଦେୟ ରାଶି ମୋଟ ଟ.5କୋଟି ଆୟ ଉପରେ ଆୟକର ଭାବରେ ଦେୟ ମୋଟ ପରିମାଣରୁ ପୁରୁଣା କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ଟ.5କୋଟିରୁ ଅଧିକ ହୋଇଥିବା ଆୟ ରାଶିଠାରୁ ଅଧିକ ହେବ ନାହିଁ। |
ନିବେଶ / ପୈଠ / ଆୟ ଯାହା ଉପରେ ମୁଁ କର ସୁବିଧା ପାଇପାରିବି
115BAC (1A) ଅଧୀନରେ ନୂତନ କର ବ୍ୟବସ୍ଥାର ଚୟନ କରୁଥିବା କରଦାତାଙ୍କ ପାଇଁ ନିମ୍ନଲିଖିତ ରିହାତି ଉପଲବ୍ଧ ହେବ:
1. ଧାରା 24(b) - ଗୃହ ଋଣ ଉପରେ ପୈଠ କରାଯାଇଥିବା ସୁଧ ଉପରେ ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତିରୁ ଆୟରୁ ରିହାତି:
|
ସମ୍ପତ୍ତିର ପ୍ରକାର |
ଋଣର ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ |
ଅନୁମୋଦନଯୋଗ୍ୟ (ସର୍ବାଧିକ ସୀମା) |
ITR ଭରିବା ପାଇଁ ଆବଶ୍ୟକ ବିବରଣୀ |
|
ଭଡ଼ା ଦିଆଯାଇଥିବା |
ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତି ନିର୍ମାଣ କିମ୍ବା କ୍ରୟ |
କୌଣସି ସୀମା ବିନା ବାସ୍ତବ ମୂଲ୍ୟ (କିନ୍ତୁ ଯଦି “ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତିରୁ ଆୟ” ଶୀର୍ଷକ ଅନ୍ତର୍ଗତ କୌଣସି କ୍ଷତି ହେଉଥାଏ ତେବେ ତାହାକୁ ଅନୁସୂଚୀ CYLAରେ କୌଣସି ଅନ୍ୟ ଶୀର୍ଷକ ପାଇଁ ସମାଯୋଜିତ କରାଯାଇ ପାରିବ ନାହିଁ ଏବଂ ଆସନ୍ତା ବର୍ଷଗୁଡ଼ିକରେ ଆଗକୁ ଅଣାଯାଇ ପାରିବ ନାହିଁ) |
• ବ୍ୟାଙ୍କ / ବ୍ୟାଙ୍କ ବ୍ୟତୀତ ଅନ୍ୟଠାରୁ ନିଆଯାଇଥିବା ଋଣ • ଯେଉଁ ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନ / ବ୍ୟକ୍ତିଙ୍କଠାରୁ ଋଣ ନିଆଯାଇଛି ତାହାର ନାମ • ଋଣ ଖାତା ସଂଖ୍ୟା • ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଥିବା ତାରିଖ • ସମୁଦାୟ ଋଣ ରାଶି • ବିତ୍ତୀୟ ବର୍ଷର ଶେଷ ତାରିଖ ସୁଦ୍ଧା ଋଣ ବକେୟା • ଧାରା 24(b) ଅଧୀନରେ ଋଣ କରାଯାଇଥିବା ପୁଞ୍ଜି ଉପରେ ସୁଧ |
2. ଆୟକର ଅଧିନିୟମର ଅଧ୍ୟାୟ VIA ଅଧୀନରେ ନିର୍ଦ୍ଧାରିତ କର ରିହାତି
|
ଧାରା 80CCD(2) |
|||||
|
କେନ୍ଦ୍ର ସରକାରଙ୍କ ପେନ୍ସନ୍ ଯୋଜନାରେ ଜଣେ ନିଯୁକ୍ତିଦାତାଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ଦିଆଯାଇଥିବା ଯୋଗଦାନ ଉପରେ ରିହାତି
|
B.ପୁରୁଣା କର ବ୍ୟବସ୍ଥାକୁ ବାଛିଥିବା କରଦାତାଙ୍କ ପାଇଁ ନିମ୍ନଲିଖିତ କାଟ ଉପଲବ୍ଧ ହେବ:
- ଧାରା 24(b) - ଗୃହ ଋଣ ଏବଂ ଗୃହ ଉନ୍ନୟନ ଋଣ ଉପରେ ପୈଠ କରାଯାଇଥିବା ସୁଧ ଉପରେ ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତିରୁ ଆୟରୁ ରିହାତି। ସ୍ୱ-ଅଧିକୃତ ସମ୍ପତ୍ତି କ୍ଷେତ୍ରରେ, ଆବାସ ଋଣ ଉପରେ ପୈଠ କରାଯାଉଥିବା ସୁଧ ରିହାତି ପାଇଁ ଉପର ସୀମା ହେଉଛି ₹ 2 ଲକ୍ଷ। ଧାରା 24(b) ଅଧୀନରେ ଋଣ ଉପରେ ସୁଧକୁ ନିମ୍ନରେ ସାରଣୀ କରାଯାଇଛି:
|
ସମ୍ପତ୍ତିର ପ୍ରକାର |
କେବେ ଋଣ ନିଆଯାଇଥିଲା |
ଋଣର ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ |
ଅନୁମୋଦନଯୋଗ୍ୟ (ସର୍ବାଧିକ ସୀମା) |
ବିବରଣୀ ଆବଶ୍ୟକ |
|
ସ୍ୱ-ଭୋଗଦଖଲରେ ଥିବା |
1/04/1999 ରେ କିମ୍ବା ପରେ |
ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତି ନିର୍ମାଣ କିମ୍ବା କ୍ରୟ |
₹ 2,00,000 |
• ବ୍ୟାଙ୍କ / ବ୍ୟାଙ୍କ ବ୍ୟତୀତ ଅନ୍ୟଠାରୁ ନିଆଯାଇଥିବା ଋଣ • ଯେଉଁ ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନ / ବ୍ୟକ୍ତିଙ୍କଠାରୁ ଋଣ ନିଆଯାଇଛି ତାହାର ନାମ • ଋଣ ଖାତା ସଂଖ୍ୟା • ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଥିବା ତାରିଖ • ସମୁଦାୟ ଋଣ ରାଶି • ବିତ୍ତୀୟ ବର୍ଷର ଶେଷ ତାରିଖ ସୁଦ୍ଧା ଋଣ ବକେୟା • ଧାରା 24(b) ଅଧୀନରେ ଋଣ କରାଯାଇଥିବା ପୁଞ୍ଜି ଉପରେ ସୁଧ |
|
1/04/1999 ରେ କିମ୍ବା ପରେ |
ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତିର ମରାମତି ପାଇଁ |
₹ 30,000 |
||
|
1/04/1999 ପୂର୍ବରୁ |
ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତି ନିର୍ମାଣ କିମ୍ବା କ୍ରୟ |
₹ 30,000 |
||
|
1/04/1999 ପୂର୍ବରୁ |
ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତିର ମରାମତି ପାଇଁ |
₹ 30,000 |
||
|
ଭଡ଼ା ଦିଆଯାଇଥିବା |
ଯେକୌଣସି ସମୟରେ |
ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତି ନିର୍ମାଣ କିମ୍ବା କ୍ରୟ |
କୌଣସି ସୀମା ବିନା ବାସ୍ତବିକ ମୂଲ୍ୟ |
2. ଆୟକର ଅଧିନିୟମର ଅଧ୍ୟାୟ VIA ଅଧୀନରେ ନିର୍ଦ୍ଧାରିତ କର ରିହାତି
|
ଧାରା 80C, 80CCC, 80CCD (1) |
||||||||
|
କରାଯାଇଥିବା ଦେୟ ପ୍ରତି ରିହାତି
|
||||||||
|
ଧାରା 80CCD(1B) |
|
||||
|
80CCD (1) ଅଧୀନରେ ଦାବି କରାଯାଇଥିବା ରିହାତି ବ୍ୟତୀତ କେନ୍ଦ୍ର ସରକାରଙ୍କ ପେନ୍ସନ୍ ଯୋଜନାରେ ଦିଆଯାଇଥିବା ଦେୟ ପ୍ରତି ରିହାତି |
|
||||
ଟିପ୍ପଣୀ:
ଧାରା 80 CCD (1),80 CCD (1b) ଅଧୀନରେ କାଟ ଦାବି କରୁଥିବା କରଦାତାମାନେ ନିମ୍ନଲିଖିତ ବିବରଣୀ ପ୍ରଦାନ କରିବା ଆବଶ୍ୟକ:
• ଦାନର ପରିମାଣ
• କରଦାତାଙ୍କ PRAN
|
ଧାରା 80CCD(2) |
||||||||||
|
କେନ୍ଦ୍ର ସରକାରଙ୍କ ପେନ୍ସନ୍ ଯୋଜନାରେ ଜଣେ ନିଯୁକ୍ତିଦାତାଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ଦିଆଯାଇଥିବା ଯୋଗଦାନ ଉପରେ ରିହାତି
|
|
ଧାରା 80D |
||||||||||||||||||||
|
ସ୍ୱାସ୍ଥ୍ୟ ବୀମା ପ୍ରିମିୟମ୍ ଏବଂ ପ୍ରତିଷେଧକାତ୍ମକ ସ୍ୱାସ୍ଥ୍ୟ ଯାଞ୍ଚ କରିବା ପାଇଁ ଦିଆଯାଇଥିବା ଦେୟ ନିମନ୍ତେ ରିହାତି
ଯଦି ସ୍ୱାସ୍ଥ୍ୟ ବୀମା ସୁରକ୍ଷା ଉପରେ କୌଣସି ପ୍ରିମିୟମ୍ ପୈଠ କରାଯାଇ ନାହିଁ, ତେବେ ଜଣେ ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କ ନିମନ୍ତେ ହୋଇଥିବା ଚିକିତ୍ସା ଖର୍ଚ୍ଚ ନିମନ୍ତେ ରିହାତି
|
ଦୟାକରି ଧ୍ୟାନ ଦିଅନ୍ତୁ:
ଯଦି ଆପଣ ଧାରା 80 D ଅଧୀନରେ କାଟ ଦାବି କରିବାକୁ ଚାହାଁନ୍ତି, ତେବେ ଆପଣଙ୍କୁ ନିମ୍ନରେ ବିବରଣୀ ଭରିବାକୁ ହେବ:
ବୀମାକର୍ତ୍ତାଙ୍କ (ବୀମା କମ୍ପାନୀ) ନାମ
• ପଲିସି ସଂଖ୍ୟା
• ସ୍ୱାସ୍ଥ୍ୟ ବୀମା ରାଶି
|
ଧାରା 80DD |
|
|
|
ଜଣେ ଭିନ୍ନକ୍ଷମ ନିର୍ଭରଶୀଳଙ୍କ ରକ୍ଷଣାବେକ୍ଷଣ କିମ୍ବା ଚିକିତ୍ସା ଉପଚାର ପାଇଁ ଦିଆଯାଇଥିବା ପୈଠ କିମ୍ବା ପ୍ରାସଙ୍ଗିକ ଅନୁମୋଦିତ ଯୋଜନା ଅଧୀନରେ ପୈଠ କରାଯାଇଥିବା / ଜମା କରାଯାଇଥିବା ଯେ କୌଣସି ପରିମାଣ ପ୍ରତି ରିହାତି |
ଏହାର ସିଧାସଳଖ ରିହାତି ଏହି ରିହାତି ହେଉଛି |
|
ଟିପ୍ପଣୀ:
ଧାରା 80 DD ଅଧୀନରେ କାଟ ଦାବି କରିବା ପାଇଁ ITRରେ ନିମ୍ନଲିଖିତ ବିବରଣୀ ପ୍ରଦାନ କରାଯିବା ଆବଶ୍ୟକ:
• ଅକ୍ଷମତାର ପ୍ରକୃତି
• ଅକ୍ଷମତାର ପ୍ରକାର
• କାଟ ପରିମାଣ
• ନିର୍ଭରଶୀଳଙ୍କ ପ୍ରକାର
• ନିର୍ଭରଶୀଳଙ୍କPAN
• ନିର୍ଭରଶୀଳଙ୍କ ଆଧାର
• ଅଟିଜିମ୍, ସେରେବ୍ରାଲ୍ ପାଲ୍ସି କିମ୍ବା ଏକାଧିକ ଅକ୍ଷମତା ରହିଥିବା କ୍ଷେତ୍ରରେ ଦାଖଲ ହୋଇଥିବା ଫର୍ମ 10 IAର ପ୍ରାପ୍ତି ସ୍ୱୀକାର ସଂଖ୍ୟା
UDID ନମ୍ବର (ଯଦି ଉପଲବ୍ଧ ଥାଏ)
|
ଧାରା 80DDB |
|
|
|
କେତେକ ନିର୍ଦ୍ଧାରିତ ରୋଗ ପାଇଁ ନିଜର କିମ୍ୱା ନିର୍ଭରଶୀଳଙ୍କ ଡାକ୍ତରୀ ଚିକିତ୍ସା ଉପଲକ୍ଷେ ପ୍ରଦାନ କରାଯାଇଥିଲା ରାଶି ବାବଦରେ କାଟ |
₹ 40,000 ର କାଟ ସୀମା (ଯଦି ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକ ତେବେ ₹ 1,00,000) |
|
|
ଧାରା 80E |
||
|
ନିଜର କିମ୍ବା ସମ୍ପର୍କୀୟଙ୍କ ଉଚ୍ଚଶିକ୍ଷା ପାଇଁ ଋଣ ଉପରେ ଦିଆଯାଇଥିବା ସୁଧ ଦେୟ ପ୍ରତି ରିହାତି |
|
|
ଟିପ୍ପଣୀ:
ଧାରା 80E ଅନୁଯାୟୀ କାଟ ଦାବି କରିବା ପାଇଁ, ITR ରେ ନିମ୍ନଲିଖିତ ବିବରଣୀ ପ୍ରଦାନ କରାଯିବା ଆବଶ୍ୟକ:
• ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନରୁ ନିଆଯାଇଥିବା ଋଣ
• ଯେଉଁ ସଂସ୍ଥା / ବ୍ୟାଙ୍କରୁ ଋଣ ନିଆଯାଇଛି ତାହାର ନାମ
• ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନର ଋଣ ଖାତା ସଂଖ୍ୟା
• ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଥିବା ତାରିଖ
• ସମୁଦାୟ ଋଣ ରାଶି
• ବିତ୍ତୀୟ ବର୍ଷର ଶେଷ ତାରିଖ ସୁଦ୍ଧା ଋଣ ବକେୟା
• ଧାରା 80E ଅଧୀନରେ ସୁଧ
ଦୟାକରି ଧ୍ୟାନ ଦିଅନ୍ତୁ ଯେ ଧାରା 24(b) ରେ ଥିବା ସୀମା ସମାପ୍ତ ହେବାପରେ ହିଁ ଧାରା 80E ଅଧୀନରେ କାଟ ଦାବି କରାଯାଇପାରିବ।
|
ଧାରା 80EE |
||
|
ଆବାସିକ ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତି ଅଧିଗ୍ରହଣ ପାଇଁ ନିଆଯାଇଥିବା ଋଣ ଉପରେ ଦିଆଯାଇଥିବା ସୁଧ ଦେୟ ପ୍ରତି ରିହାତି ଉପଲବ୍ଧ ଯେଉଁଠାରେ 1 ଏପ୍ରିଲ 2016 ରୁ 31 ମାର୍ଚ୍ଚ 2017ମଧ୍ୟରେ ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଛି। |
|
|
ଟିପ୍ପଣୀ:
ଧାରା 80EE ଅଧୀନରେ ଦାବି କରିବା ପାଇଁ, ITR ରେ ନିମ୍ନଲିଖିତ ବିବରଣୀ ପ୍ରଦାନ କରାଯିବା ଆବଶ୍ୟକ
• ଯେଉଁ ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନରୁ ଋଣ ନିଆଯାଇଛି ତାହାର ନାମ
• ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନର ଋଣ ଖାତା ସଂଖ୍ୟା
• ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଥିବା ତାରିଖ
• ସମୁଦାୟ ଋଣ ରାଶି
• ବିତ୍ତୀୟ ବର୍ଷର ଶେଷ ତାରିଖ ସୁଦ୍ଧା ଋଣ ବକେୟା
• ଧାରା 80EE ଅଧୀନରେ ସୁଧ
|
ଧାରା 80EEA |
|||
|
ଆବାସିକ ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତି ଅଧିଗ୍ରହଣ ପାଇଁ ନିଆଯାଇଥିବା ଋଣ ଉପରେ ଦିଆଯାଇଥିବା ସୁଧ ଦେୟ ପ୍ରତି କେବଳ ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷଙ୍କ ପାଇଁ ଉପଲବ୍ଧ ରିହାତି ଯେଉଁଠାରେ ପ୍ରଥମ ଥର ପାଇଁ 1 ଏପ୍ରିଲ 2019 ରୁ 31 ମାର୍ଚ୍ଚ 2022 ମଧ୍ୟରେ ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଛି ଏବଂ ଧାରା 80EE ଅଧୀନରେ ରିହାତି ଦାବି କରାଯାଇ ନାହିଁ। |
|
||
ଟିପ୍ପଣୀ:
ଧାରା 80EEA ଅଧୀନରେ କାଟ ଦାବି କରିବା ପାଇଁ, ITRରେ ନିମ୍ନଲିଖିତ ବିବରଣୀ ପ୍ରଦାନ କରାଯିବା ଆବଶ୍ୟକ
• ଆବାସିକ ଗୃହ ସମ୍ପତ୍ତିର ଷ୍ଟାମ୍ପ ମୂଲ୍ୟ
• ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନରୁ ନିଆଯାଇଥିବା ଋଣ
• ଯେଉଁ ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନରୁ ଋଣ ନିଆଯାଇଛି ତାହାର ନାମ
• ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନର ଋଣ ଖାତା ସଂଖ୍ୟା
• ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଥିବା ତାରିଖ
• ସମୁଦାୟ ଋଣ ରାଶି
• ବିତ୍ତୀୟ ବର୍ଷର ଶେଷ ତାରିଖ ସୁଦ୍ଧା ଋଣ ବକେୟା
• ଧାରା 80EEA ଅଧୀନରେ ସୁଧ
ଦୟାକରି ଧ୍ୟାନ ଦିଅନ୍ତୁ ଯେ ଧାରା 24(b) ରେ ଥିବା ସୀମା ସମାପ୍ତ ହେବାପରେ ହିଁ ଧାରା 80E ଅଧୀନରେ କାଟ ଦାବି କରାଯାଇପାରିବ। ଏହାସହିତ, ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଥିବା ତାରିଖ ଓ ଅନ୍ୟ ଯୋଗ୍ୟ ସ୍ଥିତି ଆଧାରରେ 80EE କିମ୍ୱା 80EEA କରଦାତା ଦାବି କରିପାରିବେ।
|
ଧାରା 80EEB |
||
|
ଇଲେକ୍ଟ୍ରିକ୍ ବାହନ କ୍ରୟ ପାଇଁ ଋଣ ଉପରେ ଦିଆଯାଇଥିବା ସୁଧ ଦେୟ ପ୍ରତି ରିହାତି ଯେଉଁଠାରେ 1 ଏପ୍ରିଲ 2019 ରୁ 31 ମାର୍ଚ୍ଚ 2023 ମଧ୍ୟରେ ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଛି। |
|
|
ଟିପ୍ପଣୀ:
ଧାରା 80EEB ଅଧୀନରେ କର ଦାବି କରିବା ପାଇଁ, ITRରେ ନିମ୍ନ ବିବରଣୀ ପ୍ରଦାନ କରାଯିବା ଆବଶ୍ୟକ
• ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନରୁ ନିଆଯାଇଥିବା ଋଣ
• ଯେଉଁ ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନରୁ ଋଣ ନିଆଯାଇଛି ତାହାର ନାମ
• ବ୍ୟାଙ୍କ / ଅନୁଷ୍ଠାନର ଋଣ ଖାତା ସଂଖ୍ୟା
• ଋଣ ମଞ୍ଜୁର ହୋଇଥିବା ତାରିଖ
• ସମୁଦାୟ ଋଣ ରାଶି
• ବିତ୍ତୀୟ ବର୍ଷର ଶେଷ ତାରିଖ ସୁଦ୍ଧା ଋଣ ବକେୟା
• ସୁଧ ରାଶି 80EEB
• ଯାନ ପଞ୍ଜୀକରଣ ସଂଖ୍ୟା
|
ଧାରା 80G |
||||||||||||
|
ନିର୍ଦ୍ଧାରିତ ପାଣ୍ଠି, ଦାତବ୍ୟ ଅନୁଷ୍ଠାନ ଇତ୍ୟାଦି ପାଇଁ ଦିଆଯାଇଥିବା ଦାନ ନିମନ୍ତେ ରିହାତି। ନିମ୍ନ ବର୍ଗ ଅଧୀନରେ କରାଯାଇଥିବା ଦାନ ରିହାତି ପାଇଁ ଯୋଗ୍ୟ ଅଟେ
ଟିପ୍ପଣୀ:ଏହି ଧାରା ଅଧୀନରେ ₹ 2000/ - ରୁ ଅଧିକ ନଗଦ ଆକାରରେ ଦିଆଯାଇଥିବା ଦାନ ସମ୍ବନ୍ଧରେ କୌଣସି ରିହାତିର ଅନୁମତି ଦିଆଯିବ ନାହିଁ। |
|
ଧାରା 80GG |
|||
|
ଗୃହ ପାଇଁ ପ୍ରଦାନ କରାଯାଉଥିବା ଭଡ଼ା ପ୍ରତି ରିହାତି ଏବଂ ଏହା କେବଳ ଯେଉଁମାନେ ଆତ୍ମ-ନିଯୁକ୍ତ କିମ୍ବା ଯେଉଁମାନଙ୍କ ପାଇଁ HRA ବେତନର ଅଂଶ ନୁହେଁ ସେମାନଙ୍କ ପାଇଁ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ ନିମ୍ନଲିଖିତ ମଧ୍ୟରୁ ସର୍ବନିମ୍ନ ରିହାତି ଭାବରେ ଅନୁମୋଦିତ ହେବ
|
|
ଧାରା 80GGA |
|||||||
|
ବୈଜ୍ଞାନିକ ଗବେଷଣା କିମ୍ବା ଗ୍ରାମୀଣ ବିକାଶ ପାଇଁ ଦିଆଯାଇଥିବା ଦାନ ଉପରେ ରିହାତି
|
|
ଧାରା 80GGC |
|
||||
|
ରାଜନୈତିକ ଦଳ କିମ୍ବା ନିର୍ବାଚନୀ ଟ୍ରଷ୍ଟକୁ ଦିଆଯାଇଥିବା ଦାନ ଦିଗରେ ରିହାତି |
|
||||
|
ଧାରା 80TTB |
|
||||
|
ନିବାସୀ ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ଜମା ଉପରେ ପ୍ରାପ୍ତ ସୁଧ ଉପରେ ରିହାତି |
|
||||
|
ଧାରା 80U |
|
||||
|
ଭିନ୍ନକ୍ଷମତା ଥିବା ଜଣେ ନିବାସୀ ଏକକ କରଦାତାଙ୍କ ପାଇଁ ରିହାତି |
|
||||
ଦୟାକରି ଧ୍ୟାନ ଦିଅନ୍ତୁ:
ଧାରା 80U ଅଧୀନରେ କାଟ ଦାବି କରିବା ପାଇଁ, ନିମ୍ନ ବିବରଣୀ ପ୍ରଦାନ କରାଯିବା ଆବଶ୍ୟକ।
• ଅକ୍ଷମତାର ପ୍ରକୃତି
• ଅକ୍ଷମତାର ପ୍ରକାର
• କାଟ ରାଶି
• ଅଟିଜିମ୍, ସେରେବ୍ରାଲ୍ ପାଲ୍ସି କିମ୍ବା ଏକାଧିକ ଅକ୍ଷମତା ରହିଥିବା କ୍ଷେତ୍ରରେ ଦାଖଲ ହୋଇଥିବା ଫର୍ମ 10 IAର ପ୍ରାପ୍ତି ସ୍ୱୀକାର ସଂଖ୍ୟା
UDID ନମ୍ବର (ଯଦି ଉପଲବ୍ଧ ଥାଏ)
କରଦାତାଙ୍କ ବୟସ ନିର୍ବିଶେଷରେ ପ୍ରଯୁଜ୍ୟ କର ସୁବିଧା ବ୍ୟତୀତ, ବରିଷ୍ଠ / ଅତି ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକ ପାଇଁ କିଛି ପରିବର୍ଦ୍ଧିତ / ଅତିରିକ୍ତ ସୁବିଧା ରହିଛି। ଅତିରିକ୍ତ ସୁବିଧାଗୁଡ଼ିକ ନିମ୍ନରେ ତାଲିକାଭୁକ୍ତ ହୋଇଛି:
ଆୟକର ରିଟର୍ଣ୍ଣର ପେପର୍ ଫାଇଲିଂ
ଅତି ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କ (80 ବର୍ଷ କିମ୍ବା ତା'ଠାରୁ ଅଧିକ ବୟସର) ପାଇଁ ଅଫ୍ଲାଇନ୍ / ପେପର ମୋଡ୍ରେ ଫର୍ମ 1 କିମ୍ବା 4 ବ୍ୟବହାର କରି ସେମାନଙ୍କର ITR ଦାଖଲ କରିବାର ବିକଳ୍ପ ଅଛି। ଇ-ଫାଇଲିଂ ବିକଳ୍ପ ମଧ୍ୟ ସେମାନଙ୍କ ପାଇଁ ଉପଲବ୍ଧ ରହିଛି।
ଅଗ୍ରୀମ କର ଦେୟରୁ ଆଶ୍ୱସ୍ତି
ଧାରା 208 ଅନୁଯାୟୀ, ପ୍ରତ୍ୟେକ ବ୍ୟକ୍ତି ଯାହାଙ୍କର ଏହି ବର୍ଷ ପାଇଁ ଆନୁମାନିକ କର ଦେୟତା ₹ 10,000 କିମ୍ବା ତା'ଠାରୁ ଅଧିକ ତାଙ୍କୁ ଅଗ୍ରୀମ କର ଆକାରରେ ଆଗୁଆ କର ଦେବାକୁ ହେବ। କିନ୍ତୁ, ଧାରା 207 ଜଣେ ନିବାସୀ ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କୁ ଅଗ୍ରୀମ କର ଦେୟରୁ ଆଶ୍ୱସ୍ତି ଦେଇଥାଏ। ଏହିପରି, ଜଣେ ନିବାସୀ ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକ ଯାହାଙ୍କର ବ୍ୟବସାୟ କିମ୍ବା ବୃତ୍ତିରୁ କୌଣସି ଆୟ ନାହିଁ ଅଗ୍ରୀମ କର ପୈଠ କରିବାକୁ ଦାୟୀ ନୁହଁନ୍ତି। ତାହାହେଲେ, ITR 1 ଓ ITR 2 ଫାଇଲ୍ କରୁଥିବା ବରିଷ୍ଠ ଓ ଅତି ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କ କ୍ଷେତ୍ରରେ 234B ଓ 234C ଲାଗୁ ହେବନାହିଁ।
ବ୍ୟାଙ୍କ ଜମା ଉପରେ ସୁଧ ଉପରେ ଆୟକର ରିହାତି
ଆୟକର ଅଧିନିୟମର ଧାରା 80TTB ବ୍ୟାଙ୍କ, ଡାକଘର କିମ୍ବା ସମବାୟ ବ୍ୟାଙ୍କରେ ଜମା ରାଶିରୁ ଅର୍ଜିତ ଥିବା ସୁଧ ଉପରେ କର ସୁବିଧାକୁ ଅନୁମତି ଦେଇଥାଏ। ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ଅର୍ଜିତ ₹ 50,000 ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ସର୍ବାଧିକ ସୁଧ ଆୟ ପାଇଁ ଏହି ରିହାତି ଅନୁମୋଦିତ ହୋଇଛି। ଉଭୟ ସଞ୍ଚୟ ଜମା ଏବଂ ସ୍ଥିର ଅବଧି ଜମା ଉପରେ ଅର୍ଜିତ ସୁଧ ଏହି ବ୍ୟବସ୍ଥା ଅଧୀନରେ ରିହାତି ପାଇଁ ଯୋଗ୍ୟ।
ଆହୁରି ମଧ୍ୟ, ଆୟକର ଅଧିନିୟମର ଧାରା 194A ଅଧୀନରେ, ବ୍ୟାଙ୍କ, ଡାକଘର କିମ୍ବା କୋ-ଅପରେଟିଭ୍ ବ୍ୟାଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ଜଣେ ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କୁ ₹ 50,000 ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ସୁଧ ଦେୟ ଉପରେ ଉତ୍ସରୁ (TDS)ରେ କୌଣସି କର କଟାଯାଏ ନାହିଁ। ଏହି ସୀମା ପ୍ରତ୍ୟେକ ବ୍ୟାଙ୍କ ପାଇଁ ଅଲଗା ଅଲଗା ଭାବରେ ହିସାବ କରାଯିବ।
ଚିକିତ୍ସା ବୀମା ଏବଂ ଖର୍ଚ୍ଚ ସମ୍ବନ୍ଧରେ କର ସୁବିଧା
ଆୟକର ଅଧିନିୟମର ଧାରା 80D ଅନୁସାରେ, ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକମାନେ ଚିକିତ୍ସା ବୀମା ପଲିସି ପାଇଁ ପ୍ରିମିୟମ୍ ଦେୟ ନିମନ୍ତେ 50,000 ₹ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ଅଧିକ ରିହାତି ପାଇପାରିବେ। ଅଣ-ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କ କ୍ଷେତ୍ରରେ ଏହି ସୀମା ₹ 25,000 ଅଟେ।
ଏଥି ସହିତ ଆୟକର ଅଧିନିୟମର ଧାରା 80DDB ଜଣେ ବ୍ୟକ୍ତିଙ୍କର ନିଜର କିମ୍ବା ଜଣେ ନିର୍ଭରଶୀଳଙ୍କ ନିମନ୍ତେ ଏହି ଧାରାରେ ଦର୍ଶାଯାଇଥିବା ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ରୋଗଗୁଡ଼ିକର ଚିକିତ୍ସା ଦିଗରେ କରାଯାଇଥିବା ବ୍ୟୟ ଉପରେ କର ରିହାତିକୁ ଅନୁମତି ଦେଇଥାଏ। ଜଣେ ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକଙ୍କ କ୍ଷେତ୍ରରେ ସର୍ବାଧିକ ରିହାତି ପରିମାଣ ₹ 1 ଲକ୍ଷ (ଅଣ-ବରିଷ୍ଠ ନାଗରିକ କରଦାତାଙ୍କ ପାଇଁ ₹ 40,000)।